Tekst som har fått en stjerne av Julie Stenseth:

Viser 381 til 400 av 2766:

"It's not always enough to go looking for the place we belong," Jamie said, his eyes on the house ahead. "Sometimes we need to make that place."

Godt sagt! (2) Varsle Svar

"I don't pretend to know much about people", she offered, fixing her eyes on the road ahead, "but one thing I've noticed over the years is that some people are nice and some people are kind. Lillian sounds like she's more nice than she is kind. Does that make sense? Niceness is having good manners, and stopping to give someone directions, and smiling at the overworked cashier at the supermarket. These are all good things, but they have nothing to do with what's underneath. Niceness is all about what we do when other people are looking. Kindness, on the other hand, runs deep. Kindness is what happens when no one's looking."

Godt sagt! (2) Varsle Svar

William Faulkner (1897-1962), Nobelprisen i litteratur 1949, Pulitzerprisen 1955 og innlemmet i Verdensbiblioteket i 2002.

Absalom, Absalom (1936) er en bok utenom det vanlige. Den er krevende å lese, men jeg fant en flyt og en måte å forstå den på da den plutselig minnet meg om rap. Boken består av muntlige fortellinger hvor fire fortellerstemmer belyser omtrent de samme nøkkelscenene i boken. 

Rosa Coldfield (1845-1910) forteller sin versjon i 1909 som en gammel, forbitret og hatefull kvinne til den unge Quentin Compson (1891-1910). Han lytter til hennes fortelling og gjenforteller senere sin versjon. Quentin Compson hører fortellinger fra sin far som også igjen hørte fortellinger fra sin far, altså Bestefaren til Quentin. Til slutt er det Shreve (romkameraten til Quentin på Harvard) som spør for å forstå historien han hører fra Quentin.

Denne muntlige fortellerstilen for å belyse en innfløkt, tragisk og hjerteskjærende historie er virkningsfull og gir mening langt utover selve nøkkelscenene. Dette er en bok om viljestyrke, sorg, tap, hevn, slaveri, overgrep og til slutt kollaps og utslettelse. 

Boken handler om sørstatene før, under og etter borgerkrigen, om sørstatenes mørke arv, om tap av krigen og eksistensberettigelsen for sørstatene slik den hadde vært. 

Hovedpersonen i boken er Thomas Sutpen (demonen) som plutselig en sommerdag i 1833 dukker opp i Mississippi, i det dype sør. Tante Rosa forteller på s. 11: Han kom hit med en hest og to pistoler og et navn som ingen noensinne hadde hørt før, som ingen visste for sikkert om det var hans eget like lite som de visste om hesten eller til og med pistolene var hans egne, søkte et sted å skjule seg (...)
Den unge Quentin som snart skal reise til Harvard for å studere hører på Tante Rosa, og han er vokst opp i dette samfunnet, og han reflekterer på s. 11: Hans barndom var fylt av dem; selve kroppen hans var en tom hall som runget av klangfulle beseirede navn; han var ikke et vesen, en væren, han var et samfunn. Han var en kaserne fylt med gjenstridige tilbakeskuende spøkelser som fremdeles var på bedringens vei, selv førtitre år etterpå, fra feberen som hadde kurert sykdommen, men våknet etter feberen uten engang å vite at det var selve feberen de hadde kjempet mot og ikke sykdommen.

Thomas Sutpen (bokens hovedperson) har et vennskap med Quentins Bestefar, og på s. 211 fortelles det fra et møte mellom dem: Jeg gjorde alt det jeg satte meg fore å gjøre og jeg kan stoppe her hvis jeg vil og ingen mann kan klandre meg for latskap, ikke engang jeg selv - og kanskje er det dette øyeblikket som Skjebnen velger seg for å ramme deg, det er bare det at dette høydepunktet føles så sterkt og stabilt at begynnelsen på fallet er skjult en stund (...)

Jeg har aldri lest en tilsvarende bok om menneskers kamp med seg selv og omgivelsene. Den er unik i selve fortellerteknikken og i innhold. Hvis du er på jakt etter en bok som "har alt" (bare ikke glede) så er det denne.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

En gang for lenge, lenge, lenge siden
Visnet min mor opp
I tusen små perler
Som blomstret ut i friheten
Med en krystallisert fuktighet
I en glinsende isfrostaura
Og omfavnet meg med tropiske gnister
Der jeg lå omsvøpt i jordbæretårer.
Det var i går.

  • Nicolai Alexander Styve
Godt sagt! (4) Varsle Svar

Hvis det stemmer at jo mindre kjennskap man har til noe/noen, jo mer tilbøyelig er man for å være ufølsom overfor eller mislike det/dem - og motsatt - jo mer kjennskap man har til noe/noen, jo mer tilbøyelig er man for å ha empati med eller å like det/dem, så vil jeg si at boken kan gjøre nettopp det. Jeg likte jo skjærer før jeg leste boken, men jeg forstod dem ikke. Nå både liker jeg og forstår dem ennå mer. Samtidig har jeg lært at en skjære ikke bare er en skjære. Det fins ulike typer skjærer, som alle er, kan og gjør mye mer enn vi vanligvis ser, eller får muligheten til å se. Boken har i tillegg gitt meg mer forståelse for atferd i dyreriket og naturens overordnede system. Jeg har fått perspektiv, og det er nettopp derfor jeg leser bøker.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Elisabeth Harsem: "Som jeg sier til dem: Det er mange mørke dager, og heldigvis mange lyse dager. Men pass på at det ikke blir for mange grå dager."

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Quiet er en strålende fagbok, vel verdt å lese! Den er riktig nok noen år gammel, men omtalen min finner du her.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Men hvor kommer dette sitatet fra? Susan Cain oppgir ikke hvor Marcel Proust skrev det. Det er et flittig brukt sitat, og ved å søke på nettet fant jeg en referanse til On Reading. Det dreier seg om en tekst som Proust skrev som et omfattende forord 1905 til sin egen oversettelse av John Ruskin. Selv har jeg lest dette underholdende, selvbiografiske essayet i dansk oversettelse: Om læsning og andre artikler, København 2000. Det finnes også en norsk utgave fra 2009: Om lesning på Villanden forlag.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg skal ikke høre stemmen hennes lenger. Det var hun, og ordene hennes, hendene, bevegelsene, måten hun lo og gikk på, som forente kvinnen jeg er, med barnet jeg har vært. Jeg har mistet den siste forbindelsen til verdenen jeg kommer fra.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Avbrøyt boka etter ca 90-100 sider. Blei for dyster og grotesk for meg, med kannibalisme og lovlause gjengar. Men eg likte godt skrivestilen til McCarthy, han er/var dyktig. Og eg synest dei to hovudpersonane blir skildra fint.

Men no lurar eg på om eg skal ta ein pause frå dystopilesninga for ein periode. Vil lesa meir non-fiction. Held på med ei "dystopisk" bok frå virkeligheten om Putin-Russland...!

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Ikoner: Malertradisjonen fra Bysants
Forfatteren minner om at ikoner man finner i Øst-Europa i dag bygger direkte på tradisjoner fra Det bysantiske riket som gikk under på 1400-tallet. Både motivvalg og maleteknikker ble videreført i århundrene som fulgte i Romania, Serbia, Russland og selvfølgelig Hellas og de greske øyene. Trass i det lille formatet er de tjue fargeillustrasjonene klare og tydelige.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

De høye herrer minnet aldri om de timer på timer av pine eller den tydelige forakten for enkeltmennesker som forsvant i den gemene soldatmasse, der hver mann er fortapt i sin egen elendighet og ikke bryr seg om andres lidelser. De nevner aldri den alminnelige soldat som av og til høster heder og ære, av og til blir slått og overvunnet, plaget av sinte utskjellinger fra underoffiserer og hatet hos en annen flokk av menneskelige vesener som det er offisielt tillatt å hate. Forvirret over mord og fornedrelser og senere av desillusjon når han forstår at seier ikke vil gi ham tilbake hans frihet. Til sist var bare krigens fysiske forbrytelse og fredens hykleriske og intellektuelle forbrytelse tilbake.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Den fremstående partifunksjonæren og revolusjonshelten Rubashov fengsles med falske anklager om kontrarevolusjonær virksomhet mot partiet og dets leder, som bare omtales som nummer en, men det etterlates ingen tvil om at det er snakk om Stalin og Moskvaprosessene i 1936-38, der 700.000 mennesker ble henrettet i groteske skueprosesser. I de fascinerende forhørene som foretas av en eldre kamerat av Rubashov, og senere av en yngre avstumpet og brutal partisoldat, brytes argumentene om partilojalitet og mål som berettiger bruk av ethvert middel, kontra det enkelte menneskes betydning og verdighet. Rubashov selv er i tvil, og ender med å tilstå de åpenlyse falske anklagene mot både seg selv og andre, av hensyn til den ideologien han har kjempet for i hele sitt liv – uavhengig av grufulle og tilsynelatende meningsløse ofre. Boken er en av de viktigste politiske romaner fra det 20. århundre, siden den åpnet vestens øyne for Stalins redselsregime, om enn en stor del av venstrefløyen i de vestlige land avviste skildringene som usannheter. Romanen er oversatt til 32 språk og er nr. 8 på listen over de 100 beste engelskspråklige romaner i det 20. århundre hos Modern Library. Det er den typen roman som overskrider vanlige begrensninger, skrevet med så dramatisk kraft, med en slik varme og med en så overbevisende enkelhet. Den magiske effekten av "mørke midt på dagen" er dens fantastiske tragiske ironi.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Når jeg stusser over et maleri, da er det at det er et maleri. Og når jeg stusser over et ord. da er det at det får mening. Og når jeg stusser over livet, da er det at livet begynner.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ett barn!
Vad givs fullkomligt i sin art
som detta lilla väsen?
Ej man, ej kvinna,
men bådadera, ingendera -
En människa i miniatyr.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Literature allows us to see people as they truly are, even though those people do not exist, but will, with luck, always exist, which is why literature will never entirely lose its prestige.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Av og til
stig smilet ditt
fram i minnet

slik bordet
ennå er varmt
der tekoppen stod

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Menneskene lå og sov, virkelig sov, en virkelig søvn som tok dem bort herfra, som ga dem en hvile som virket, som gjorde at de kunne våkne dagen etter og kjenne at noe hadde skjedd i kroppen deres, at de kunne strekke seg og gjespe og ha en ny fornemmelse, en annen følelse, enn dagen før.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hei!

Når det gjelder Dostojevskij, så er mine favoritter Jan Brodal og Geir Kjetsaa. Begge to hadde enorm kunnskap ikke bare om Dostojevskij, men også russisk litteratur i sin helhet. Jeg føler ikke at de eldre utgavene jeg leste har et vanskelig språk. Det er dannet bokmål, om man kan si det slik, men det er likevel lekende lett å lese.

Når det gjelder Tolstoj, så må jeg dessverre innrømme at jeg ikke har lest Krig og fred eller Anna Karenina. Men jeg har begge liggende her, og jeg har bladd litt i forordet. Jeg leste et sted, muligens det gjaldt Anna Karenina, at den nye utgaven hadde tatt med ting som var utelatt i den forrige. Men ta mitt ord med en klype salt, for jeg har hverken lest forrige utgave eller nåværende.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Den som har sviktet skal ikke roses for å innrømme sitt svik før den såredes fortvilelse, sorg og raseri er anerkjent. Uten det vil angeren falle til jorden som en stein.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Alice NordliKikkan HaugenTonje SivertsenAstrid SæverhagenBente NogvaAnne Berit GrønbechKetilIreneleserElin FjellheimHeidiVannflaskeKirsten LundHeidi Nicoline ErtnæsTove Obrestad WøienG LEvaHilde Merete GjessingBeathe SolbergLeseberta_23PiippokattaIna Elisabeth Bøgh VigreHilde H HelsethKarina HillestadTalmaPrunellaElisabeth SveeAnne-Stine Ruud HusevågKarin BergBård StøreTrygve JakobsenIngeborg GCamillaBenedikteJohn LarsenBjørg Marit TinholtTone Maria JonassenlillianerFrøydis H. ÅgedalToveTine Sundal