Água viva

av (forfatter) og Anne Elligers (oversetter).

Solum Bokvennen 2022 Innbundet

Água viva er en roman uten tid og handling, formet som et brev fra en kvinnelig maler til en ukjent leser. Leseren blir møtt av en strøm av tanker og observasjoner om livet og kunsten, døden og kjærligheten.

Den lyriske prosaen i Água viva minner om Lispectors tidligere verker, med sine indre monologer og lengten etter frigjøring, der prosaen stadig presser mot språkets grenser. Teksten er et formidabelt forsøk på «å skrive med kroppen» og å henvende seg til leserens sanser.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2022

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Brasil

Kort, men krevende om øyeblikket.

Lispector prøver å fange øyeblikket i ord som kunstnere kan i et maleri eller komponister i et musikkstykke. Resultatet er en tekst på 93 sider uten handling eller retning, men med preg av en bevissthetsstrøm som hos Joyce eller Becket. Likevel gjør Lispector seg tanker - aforismer - om livet fra fødsel til død som det er verdt å ta for seg. Avslutningen nærmer seg en filosofisk diskusjon om hva vi skal forstå med lykksalighet. Er det et rent religiøst begrep eller kan vi også oppleve øyeblikk av lykksalighet uten å knytte det til religion?

Når jeg stusser over et maleri, da er det at det er et maleri. Og når jeg stusser over et ord. da er det at det får mening. Og når jeg stusser over livet, da er det at livet begynner.

Alle liv er heroiske liv.

Å holde oppsyn med verden krever også mye tålmodighet. Jeg må vente til den dagen det dukker opp en maur.

For min demon er morderisk og frykter ikke straffen, men forbrytelsen er viktigere enn straffen. Jeg blir helt opplivet i mitt lykkelige ødeleggelsesinnstinkt.

Men jeg nekter å påta meg noen som helst misjon. Jeg oppfyller ingenting, jeg bare lever.

• "Nær livets ville hjerte - roman" av Clarice Lispector
  • "Etterliv" av Abdulrazak Gurnah