Mørke midt på dagen

av (forfatter) og Trygve Width (oversetter).

Gyldendal 2003 Heftet

Boken handler om Moskvaprosessene, historiens kanskje grusomste rettsdramaer. Vi følger et av Stalins ofre, den betrodde partimannen Rubasjov, gjennom hans sammenhengende, våkne mareritt fra arrestasjonen til sammenbruddet, "tilståelsen" og dommen.

Mørke midt på dagen (1940) er blitt stående som selve boken om Moskva-prosessene, historiens kanskje grusomste rettsdramaer. Framtredende, troende kommunister sto her fram på rekke og rad og «tilsto» forbrytelser de ikke kunne ha begått. Romanen følger et av Stalins ofre, den betrodde partimannen Rubasjov, gjennom hans sammenhengende, våkne mareritt fra arrestasjonen til sammenbruddet, «tilståelsen» og dommen. Boka øvde innflytelse på ettertidens holdning til totalitære utrenskninger, og anses som en av vår tids aller viktigste politiske romaner.Da medlemmene i New York Modern Library kåret 1900-tallets 100 beste engelskspråklige bøker, havnet Mørke midt på dagen på 8. plass.Arthur Koestler (1905.1983) ble født i Budapest. Han var medlem av det tyske kommunistpartiet i årene 1932.38, deltok i den spanske borgerkrigen som journalist, men forlot partiet under Moskva-prosessene. Foruten Mørke midt på dagen (1940), skrev Koestler en lang rekke romaner helt fram til 1980, blant de mest innflytelsesrike: Gladiatorene (1939), Jordens berme (1941) og Ankomst og avreise (1943).

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205309418

EAN 9788205309418

Serie Gyldendals små grå

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Sovjetunionen

Den fremstående partifunksjonæren og revolusjonshelten Rubashov fengsles med falske anklager om kontrarevolusjonær virksomhet mot partiet og dets leder, som bare omtales som nummer en, men det etterlates ingen tvil om at det er snakk om Stalin og Moskvaprosessene i 1936-38, der 700.000 mennesker ble henrettet i groteske skueprosesser. I de fascinerende forhørene som foretas av en eldre kamerat av Rubashov, og senere av en yngre avstumpet og brutal partisoldat, brytes argumentene om partilojalitet og mål som berettiger bruk av ethvert middel, kontra det enkelte menneskes betydning og verdighet. Rubashov selv er i tvil, og ender med å tilstå de åpenlyse falske anklagene mot både seg selv og andre, av hensyn til den ideologien han har kjempet for i hele sitt liv – uavhengig av grufulle og tilsynelatende meningsløse ofre. Boken er en av de viktigste politiske romaner fra det 20. århundre, siden den åpnet vestens øyne for Stalins redselsregime, om enn en stor del av venstrefløyen i de vestlige land avviste skildringene som usannheter. Romanen er oversatt til 32 språk og er nr. 8 på listen over de 100 beste engelskspråklige romaner i det 20. århundre hos Modern Library. Det er den typen roman som overskrider vanlige begrensninger, skrevet med så dramatisk kraft, med en slik varme og med en så overbevisende enkelhet. Den magiske effekten av "mørke midt på dagen" er dens fantastiske tragiske ironi.

Apene må ha ledd da Neandertal-mannen første gang åpenbarte seg på jorden. De høyt siviliserte aper svingte seg grasiøst fra gren til gren, men neandertaleren var plump og jordbundet. Apene var mette og fredsommelige, de levde i forfinet lek eller fanget fluer under filosofiske betraktninger; neandertaleren trampet dystert gjennom verden og slo omkring seg med klubben.

Portneren Vassilij hadde snudd seg i sengen og presset ansiktet ned i madrassen. For øynene hadde han bildet av den skjeggete friskarefører Rubasjov, som selv da det så mørkest ut kunne banne så herlig at det var en fryd for Gud og mennesker.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye. (Sist redigert 26.2.23).

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo