Den glemte soldat

dagbok fra østfronten 1942-1945

av (forfatter) og Magne Skjæraasen (oversetter).

Vega forlag 2006 Innbundet

I 1942 blir 16 år gamle Guy Sajer vervet til den tyske hær. Gjennom øynene til den tyske tenåringssoldaten blir redslene ved østfronten under andre verdenskrig dokumentert. Boken følger den unge soldaten gjennom ilddåpen i Barbarossa, helt til nederlaget i ruinene av Tyskland. Sajer kjempet i divisjonen Gross Deutschland og deltok i flere store slag, blant annet det store panserslaget ved Kursk.

Den glemte soldat -dagbok fra østfronten 1942-45 For første gang på norsk utgis øyenvitneskildringene til Guy Sajer, en fransk tenåring som under den annen verdenskrig vervet seg til den tyske hær. Den tyske invasjonen er i ferd med å gå i stå på Ukrainas iskalde ødemarker, og det som for Sajer i begynnelsen er et spennende eventyr, utvikler seg til en desperat kamp for å overleve. Som medlem av elitedivisjonen Gross Deutschland deltok Sajer i alle de store slagene fra Kursk til Kharkov, og etter tre år i felten kommer han hjem som et annet menneske, formet av nederlaget og krigens redsler. Sajers betraktninger av den tapende sides opplevelser på østfronten gjør boken til en unik krigsdokumentar. Den glemte soldat er lovprist av kritikere ikke bare som en brutal krigsskildring, men også som en rå skildring av menneskesinnet.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Øst-Europa

Omtalt person Guy Sajer

Jeg fikk anbefalt denne boken av ei venninne, ellers hadde nok ikke denne boken vært et naturlig valg for meg. Jeg visste ikke hva jeg skulle forvente av en bok som denne, og før jeg gikk i gang hadde jeg en ide om at det ville bli kjedelig å lese nesten 500 sider om en kar ved fronten under annen verdenskrig. Det ble en utfordring å lese den, ikke fordi den var kjedelig, men fordi den gjorde så sterkt inntrykk. Enkelte sider måtte jeg lese gjennom et tåreslør, men gjennom boken får man kjenne på mange andre følelser, også gode. Han utbroderer ikke, og gir ikke de mest groteske beskrivelser av opplevelsene sine. Han beskriver ikke alltid så detaljert heller, likevel skjønner man at dette må være noe av det mest skrekkinngytende en ung mann på 16 - 20 år kan oppleve. Jeg ser på meg selv som svært heldig som har mulighet for å lese en bok som denne, og få et lite innblikk i grusomhetene som følger med en krig. Jeg kunne sette meg inn i hovedpersonen sin situasjon og oppleve noe jeg forhåpentligvis aldri kommer i nærheten av. En bok som denne setter mye i perspektiv, f.eks ville Guy Sajer garantert byttet plass med de av ungdommene som klager sin nød fordi de ikke kan delta på konserter og fester, og må være litt for seg selv nå i Koronatiden. I stedet kjempet han 3 år mot sult, kulde og russerne i Ukrainas ødemark fra han var kun 16 år gammel. Dette er en stillferdig beskrivelse av virkeligheten i 1942, fortalt av et ekte menneske som var der som vitne. Jeg er veldig glad for at jeg ble anbefalt denne boken, og anbefaler den gjerne videre.

Sterk og gripende, både om den ondskap vi er i stand til å påføre andre, og om hva mennesket faktisk er i stand til å utholde. Bure være obligatorisk lesning i skolen.

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "Snikskytter på østfronten" av Albrecht Wacker
  • "Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss