Glemt soldat

historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat

ti år krigsfange i Sovjet

Pax 2008 Innbundet

Boken handler om den norske østfrontsoldaten Wolfgang, en av 7000 unge norske soldater som sluttet seg til Hitlers styrker for å kjempe på østfronten under den annen verdenskrig. Han ble tatt til fange i 1944 og tilbrakte 10 år i russisk fangenskap. Her forteller han om sine opplevelser på østfronten og i sovjetisk krigsfangenskap.

Wolfgang Windingstad var en av de 7000 unge, norske soldatene som sluttet seg til Hitlers styrker for å kjempe mot Den røde armé på Østfronten under den annen verdenskrig. Wolfgang kom under nazistisk innflytelse i ung alder, han endte i Skijegerbataljonen som kjempet i Øst-Karelen, der ble han såret og tatt til fange. I nesten ti år ble han ble sittende i russisk krigsfangenskap. Dette er hans personlige beretning, ført i pennen av Sigurd Senje. Boka kom først ut i 1983, men først nå mener Windingstad at tiden er inne til å kunne stå fram med sitt feilgrep under fullt navn. Han har skrevet etterord til den nye utgaven.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2008

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Sovjetunionen

Omtalt person Wolfgang Windingstad

En av de beste bøkene om krigens harde/kalde realiteter jeg har lest. Skrevet på et lettleselig språk, slik som hovedperson oppfattet situasjonen der og da. Det er en utrolig sterk fortelling om et menneske som har en livsvilje herfra og til evigheten. En fantastisk innholdsrik fortellende/opplysende bok om krigens råe virkelighet… Anbefales på det sterkeste for alle som ønsker å få høre sannheten om « våre» frontkjempere under 2 verdenskrig

En annderledes bok enn de fleste fra 2 verdenskrig..Er komt til side 60 .Boken gir meg ett inntrykk av hva som førte til at noen norske soldater valgte krigside for Nazistene.Hvordan det var i russisk fangeleir.Er spent på resten av boken

• "Nordmennene på Østfronten - deres egen historie i bilder" av Egil Ulateig
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Soldat på Vestfronten - historien om Alf Dramstad" av Knut Flovik Thoresen
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen