Soldater

beretninger om krig, drap og død

av (forfatter), Harald Welzer (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

Press 2012 Innbundet

Boken beskriver hva de tyske soldatene, tenkte og følte under annen verdenskrig. Utgangspunktet for boken er et arkiv som ble oppdaget i 2001. Arkivet stammer fra annen verdenskrig og inneholder 15 000 sider med hemmelig avlytting av soldater som forteller hverandre historier om vågemot, kameratskap, massakrer, tortur og ødeleggelser. Boken gir blant annet svar på hva krigen gjør med de stridende og hva som fikk dem til å ofre alt for et umenneskelig regime. Med litteraturliste, stedregister og emneregister.

Hva gjør krigen med oss? Hva tenkte og følte de tyske soldatene som utførte andre verdenskrigs grusomheter?Hva slags mennesker var de? Høsten 2001 kom den unge tyske historikeren SönkeNeitzel tilfeldigvis over et sensasjonelt arkiv, som forskerne så langt ikke hadde kjent til: 150 000 sider med hemmelige avlyttinger av tyske soldater i alliert fangenskap under krigen. Når veteranenekobler av sammen og ikke tror at noen hører på, forteller de hverandre krigshistorier om spennende eventyr, godt kameratskap, vakre landskaper - og voldtekter, tortur og massakrer. Med egne ord beretter soldatene liketil og hverdagslig om hendelser som overgårselv den villeste fantasi - og bare en sjelden gang høres stemmer som angrer eller tar avstand. Soldaterer en banebrytende bok, fascinerende og forskrekkelig, med potensial til å endre ikke bare vårt syn på andre verdenskrig, men også på ondskapen slik den kan utspille seg hos helt vanlige mennesker. Boken er også ubehagelig aktuell i en tid hvor vi stadig oftere debatterer krigens brutaliserende effekt på vanlige soldater, fra Abu Gharaib til Afghanistan.

Forlag Press

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "Hitlers norske skijegere - norske SS-frivillige i Karelen 1941-44" av Geir Brenden
  • "Soldat på Vestfronten - historien om Alf Dramstad" av Knut Flovik Thoresen
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "Helvete brøt løs - verden i krig 1939-1945" av Max Hastings
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Siste nytt fra vestfronten - en reise i sporene etter første verdenskrig" av Synnøve Veinan Hellerud