Den glemte soldat

dagbok fra østfronten 1942-1945

av (forfatter) og Magne Skjæraasen (gjendikter).

Vega forl. 2007 Heftet

I 1942 blir 16 år gamle Guy Sajer vervet til den tyske hær. Gjennom øynene til den tyske tenåringssoldaten blir redslene ved østfronten under andre verdenskrig dokumentert. Boken følger den unge soldaten gjennom ilddåpen i Barbarossa, helt til nederlaget i ruinene av Tyskland. Sajer kjempet i divisjonen Gross Deutschland og deltok i flere store slag, blant annet det store panserslaget ved Kursk.

For første gang på norsk utgis øyenvitneskildringene til Guy Sajer, en fransk tenåring som under den annen verdenskrig vervet seg til den tyske hær. Den tyske invasjonen er i ferd med å gå i stå på Ukrainas iskalde ødemarker, og det som for Sajer i begynnelsen er et spennende eventyr, utvikler seg til en desperat kamp for å overleve. Etter tre år i felten kommer han hjem som et annet menneske, formet av nederlaget og krigens redsler. Sajers betraktninger av den tapende sides opplevelser på østfronten gjør boken til en unik krigsdokumentar. Den glemte soldat er lovprist av kritikere ikke bare som en brutal krigsskildring, men også som en rå skildring av menneskesinnet.

Forlag Vega forl.

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Øst-Europa

Omtalt person Guy Sajer

Sterk og gripende, både om den ondskap vi er i stand til å påføre andre, og om hva mennesket faktisk er i stand til å utholde. Bure være obligatorisk lesning i skolen.

• "Snikskytter på østfronten" av Albrecht Wacker
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden