Verden på vippepunktet

hvor ille kan det bli?

Res publica 2020 Heftet

For 70 000 år siden fantes det en art, bestående av spredte bestander på noen hundre individer, som stort sett levde fredelig i et hjørne av Afrika. I dag teller arten 9 milliarder, og er i ferd med å forandre planeten fundamentalt. Arten det er snakk om er oss.

Det vi gjør mot jorda registreres på en geologisk tidsskala, over hundretusenvis av år. Så omfattende er utslippene av klimagasser og reduksjonen av naturmangfoldet vi har stått for i løpet av et ørlite øyeblikk i klodens lange historie.

Dag O. Hessen tar derfor bladet fra munnen. Med utgangspunkt i forskning, ikke skremselspropaganda, viser han hvordan det står til med natur og klima - og hvor ille det kan gå. Det store risikomomentet er ulike tilbakekoblingsmekanismer som medfører at forandringene kan forsterkes.

Samtidig er også den menneskelige kulturen i konstant endring. Kanskje står vi også her foran et vippepunkt i dag? Vil vi klare å snu utviklingen tidsnok til å avverge de verste scenariene? Denne boka er en kraftfull appell om at vi må gjøre mer - og at vi må gjøre det raskere.

"Ryddig og kunnskapsrikt, engasjert og skremmende om vippepunkter i klima og artsmangfold. [...] Dag O. Hessen er en av våre dyktigste populærvitenskapelige forfattere og en engasjert .formidler. Han skriver godt og sympatisk om vanskelig forskning. [...] Hessen er en nøktern optimist og tror på menneskehetens overlevelse, men selv en nøktern og vitenskapelig beskrivelse av situasjonen kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på en leser som virkelig tar fakta inn over seg." - Hilde Østby, Aftenposten

"Historien er fortalt i mange internasjonale utgivelser de siste årene. Dag O. Hessens fortjeneste er at han gir et bedre bilde av vekselvirkningen mellom klimaendringer og artsutryddelse, uten å ende i rein dystopi. [...] Til forskjell fra dem framstår Hessen besluttsom, fattet, i utholdende og vitensbasert motstand mot den fossilbaserte politikkens retning. Det er stadig kortere tid igjen." -

Forlag Res publica

ISBN13 9788282262019

EAN 9788282262019

Jeg har lest Hessen før og liker måten han skriver på; gode kildehenvisninger og et rikt omfang av dokumentasjon, nøkterne beskrivelser og balansert argumentasjon. Selv om innholdet på mange måter er god kjent gjennom andre forfattere og media, er det kanskje Hessens saklige og nøkterne stil som gjør at jeg fanges av denne boken.

Verden går ikke under, menneskeheten dør ikke ut, men vi går harde tider i møte. Det finnes ingen quick fixes, og vi kan ikke vokse oss ut av problemene.

Det vekst optimistiske argumentet om at vi får det stadig bedre er nok sant for store deler av verdens befolkning. Argumentet baserer seg imidlertid på noen problematiske forutsetninger, som at mennesket er alle tings mål og mening. Denne forutsetningen er verdt å utfordre... For de aller fleste andre livsformer på planeten har veksten - vår vekst - snarere gjort tilværelsen verre.

• "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Kjent og fremmed" av Teju Cole
  • "Vinterfugler" av Lars Jonsson
  • "Vi er her for å dra et annet sted" av Geoff Dyer
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Kapitalismens historie" av Jürgen Kocka
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Landskap i endring" av Dag O. Hessen
  • "Følelsen av forskjell - slik påvirker ulikhet hvordan vi tenker, lever og dør" av Keith Payne
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Slekter" av Erlend O. Nødtvedt