Verden på vippepunktet

hvor ille kan det bli?

Res publica 2020 Heftet

For 70 000 år siden fantes det en art, bestående av spredte bestander på noen hundre individer, som stort sett levde fredelig i et hjørne av Afrika. I dag teller arten 9 milliarder, og er i ferd med å forandre planeten fundamentalt. Arten det er snakk om er oss.

Det vi gjør mot jorda registreres på en geologisk tidsskala, over hundretusenvis av år. Så omfattende er utslippene av klimagasser og reduksjonen av naturmangfoldet vi har stått for i løpet av et ørlite øyeblikk i klodens lange historie.

Dag O. Hessen tar derfor bladet fra munnen. Med utgangspunkt i forskning, ikke skremselspropaganda, viser han hvordan det står til med natur og klima - og hvor ille det kan gå. Det store risikomomentet er ulike tilbakekoblingsmekanismer som medfører at forandringene kan forsterkes.

Samtidig er også den menneskelige kulturen i konstant endring. Kanskje står vi også her foran et vippepunkt i dag? Vil vi klare å snu utviklingen tidsnok til å avverge de verste scenariene? Denne boka er en kraftfull appell om at vi må gjøre mer - og at vi må gjøre det raskere.

"Ryddig og kunnskapsrikt, engasjert og skremmende om vippepunkter i klima og artsmangfold. [...] Dag O. Hessen er en av våre dyktigste populærvitenskapelige forfattere og en engasjert .formidler. Han skriver godt og sympatisk om vanskelig forskning. [...] Hessen er en nøktern optimist og tror på menneskehetens overlevelse, men selv en nøktern og vitenskapelig beskrivelse av situasjonen kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på en leser som virkelig tar fakta inn over seg." - Hilde Østby, Aftenposten

"Historien er fortalt i mange internasjonale utgivelser de siste årene. Dag O. Hessens fortjeneste er at han gir et bedre bilde av vekselvirkningen mellom klimaendringer og artsutryddelse, uten å ende i rein dystopi. [...] Til forskjell fra dem framstår Hessen besluttsom, fattet, i utholdende og vitensbasert motstand mot den fossilbaserte politikkens retning. Det er stadig kortere tid igjen." -

Forlag Res publica

ISBN13 9788282262019

EAN 9788282262019

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2020

Jeg har lest Hessen før og liker måten han skriver på; gode kildehenvisninger og et rikt omfang av dokumentasjon, nøkterne beskrivelser og balansert argumentasjon. Selv om innholdet på mange måter er god kjent gjennom andre forfattere og media, er det kanskje Hessens saklige og nøkterne stil som gjør at jeg fanges av denne boken.

Verden på vippepunktet. Dag O. Hessen.
Dette er jo sakprosa om miljø, og jeg synes det er bra at den selger så godt.
Jeg tilhører ikke klimaskeptikerne, de som vi for litt siden kalte klimafornekterne, så for meg var det mye kjent stoff og aksepterte meninger. Jeg er ikke så opptatt av detaljer og målbarhet, så den var ikke like god hele veien for meg. Men alikavel ei viktig og god bok å kunne ta frem i ny og ne.

Verden går ikke under, menneskeheten dør ikke ut, men vi går harde tider i møte. Det finnes ingen quick fixes, og vi kan ikke vokse oss ut av problemene.

Det vekst optimistiske argumentet om at vi får det stadig bedre er nok sant for store deler av verdens befolkning. Argumentet baserer seg imidlertid på noen problematiske forutsetninger, som at mennesket er alle tings mål og mening. Denne forutsetningen er verdt å utfordre... For de aller fleste andre livsformer på planeten har veksten - vår vekst - snarere gjort tilværelsen verre.

Ellers nyter Norge selvsagt godt av avtalens forutsetninger om at hver nasjon bare skal svare for sine innenlands kutt. Dermed kan Norge bidra til å fylle sitt mål ved å elektrifisere norsk sokkel, en elektrifisering som gjør at vi fortsatt kan produsere og eksportere olje som så må posteres andre lands klimabudsjett.

Først og fremst peker Norhaus på en riktig og viktig erkjennelse, som også i min argumentasjon er et hovedpoeng: Han bidro til etableringen av begrepet om en økologisk økonomi, og det er nettop noe slikt vi trenger nå. Her speilvendes det gamle premisset om å ta hensyn til økologi bare i den grad økonomien blir skadelidende. Istedenfor settes økologiske pronsipper og planetens helse først. Ansporet av konklusjonen i FNs "Global Sustainable Development Report" konkluderer også professor i økologisk økonomi, Ove Jakobsen, som følger:
Forskerne som står bak FN-dokumentet, stiller spørsmål om hvorfor politikere og økonomer forventer at markedet på en eller annen mirakuløs måte skal styre verden vekk fra en katastrofe, når det blir mer og mer tydelig at et vekstbasert konkurransemarked ikke er løsningen, det er problemet. Når løsninger på miljø- og samfunnsproblemer knyttes opp mot markedsøkonomiens verktøykasse, kan det være et skalkesjul for en grønn økonomi som fortsatt jager etter økt profitt og vekst i produksjon og forbruk

I 2006 ba daværende statsminister Gordon Brown den britiske økonomen Nicolas Stern sette opp et overslag over potensielle kostnader ved klimaendringer og naturødeleggelser. Det resulterte i den mye omtalte Sternrapporten, som konkluderte med at kostnaden for en fem graders middeltemperaturøkning fram til år 2100 ville bli på mellom 5 og 20 prosent av det globale brutto nasjonalprodukt, mens det bare ville koste én prosent av verdens samlede nasjonalprodukt fram til 2050 å bremse utslippene av drivhusgasser - gitt at man startet i tide. Både premisset om fem grader (som er urealistisk) og en del andre forutsetninger i rapporten medførte at Stern høstet kritikk, men erkjennelsen av at kostnadene ved ikke å foreta seg noe, sannsynligvis langt vil overstige kostnadene ved tiltak som faktisk virker, har langt på veg blitt akseptert i dag.

Lest i 2020

• "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Følelsen av forskjell - slik påvirker ulikhet hvordan vi tenker, lever og dør" av Keith Payne
  • "Hallo, verden - hvordan være menneske i en verden styrt av datamaskiner" av Hannah Fry
  • "Stemmen eller støyen - om å være tro mot seg selv" av Märtha Louise
  • "Slik virker litteraturen" av James Wood
  • "Trær i Norge - arter, kjennetegn, utbredelse" av Arnodd Håpnes
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl