Verden på vippepunktet

hvor ille kan det bli?

av (forfatter) og Haakon Strøm (oppleser).

Cappelen Damm 2020 Lydfil

Format Lydfil

ISBN13 9788202675219

EAN 9788202675219

Jeg har lest Hessen før og liker måten han skriver på; gode kildehenvisninger og et rikt omfang av dokumentasjon, nøkterne beskrivelser og balansert argumentasjon. Selv om innholdet på mange måter er god kjent gjennom andre forfattere og media, er det kanskje Hessens saklige og nøkterne stil som gjør at jeg fanges av denne boken.

Verden går ikke under, menneskeheten dør ikke ut, men vi går harde tider i møte. Det finnes ingen quick fixes, og vi kan ikke vokse oss ut av problemene.

Det vekst optimistiske argumentet om at vi får det stadig bedre er nok sant for store deler av verdens befolkning. Argumentet baserer seg imidlertid på noen problematiske forutsetninger, som at mennesket er alle tings mål og mening. Denne forutsetningen er verdt å utfordre... For de aller fleste andre livsformer på planeten har veksten - vår vekst - snarere gjort tilværelsen verre.

• "Kattenes hemmelige språk" av Susanne Schötz
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Kjent og fremmed" av Teju Cole
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Vinterfugler" av Lars Jonsson
  • "Kampen om regnskogen - sannheten om Norge i Brasil" av Torkjell Leira
  • "Vi er her for å dra et annet sted" av Geoff Dyer
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Kapitalismens historie" av Jürgen Kocka
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Landskap i endring" av Dag O. Hessen
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien