Vampyrfjellet

av (forfatter) og Øystein Rosse (oversetter).

Damm 2003 Heftet

Det har gått noen år siden Darren og Mr. Crepsley kjempet mot den onde vampanen Murlough. Nå stunder det mot vampyrenes store samling, Darren og Mr. Crepsley forlater Cirque Du Freak og legger ut på en strabasiøs reise som skal føre dem til Vampyrfjellet. Underveis må de kjempe mot mer enn kulden - de oppdager nemlig at vampanene er på farten igjen, og etter blodsporene å dømme har de ikke godt i sinne.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788204086914

EAN 9788204086914

Serie Sagaen om Darren Shan (4)

Genre Grøssere

Vampyrfjellet av Darren Shan

Når Vampyrfjellet tar av finner vi ut at Darren Shan er mer erfaren og har tilbringet 6 år på cirque de freak. Han er omtrent voksen men siden han eldes med 1/5 av vanlige mennesker ser han nesten lik ut som i den første boka cirque de freak. Hvert 12 år er det et møtet mellom vampyrene. Da må Larten Crepsley og Darren Shan dra dit men uten Evra. Evra er nå eldre i utseende og mer muskuløs enn Darren Shan. De er fortsatt venner men har vokst litt fra hverandre. Vampanene som vi fikk kjenne til i sist bok virker å pønske ut noe som har sammenheng med en gammel spådom. Det er mange hindringer på vei til vampyrfjellet og det skal Darren Shan få kjenne på kroppen selv om han har fått med seg småmenn. I denne boka blir småmennene mer levendegjort. Det viser seg at småmennene er noe helt annet enn hva Darren Shan trodde til å begynne med.

Darren Shan har på de tre første bøkene laget et fint univers og i denne fjerde spinner han fint videre på det. Det er mye nytt Darren Shan får lære om vampyrene når han kommer til vampyrfjellet. Forfatteren Darren Shan har greid å lage en nesten realistisk verden som det nesten er mulig å tro på. Vampyrfjellet får 5 i terningkast av meg. Den bygger karakterene og historien videre. Det er spennende å se Larten Crepsley møte kjentfolk som vi kanskje får vite mer om i spinoffserien Sagaen om Larten Crepsley. Darren Shan må i denne boka også ta mer ansvar for seg selv enn i de foregående. Vampyrene har dette med ære og regler så Darren Shan må jobbe for respekt, noe vi skal finne ut om enda mer i neste bok Dødsprøvene. Darren Shan er ekstremt dyktig til å skildre effektivt. Det er lett å kjenne igjen en Darren Shan bok igjen. Han skiller seg ut fra mengden og det er grunnen til at det er umulig å lukke boka.

Tiden i vampyrfjellet, som går over noen bøker, er blant favoritttidene mine fra bokserien da jeg leste dem som ungdom.

• "Dødsprøvene" av Darren Shan
  • "Mørkets hersker" av Darren Shan