Skrekkens sirkus - vampyrens assistent

bok 1-3

Cappelen Damm 2010 Heftet

Darren Shan er bare en vanlig skolegutt, helt til han får sjansen til å gå på Cirque du Freak, helt til han treffer Madam Octa, helt til han står overfor en av nattas skapninger. Snart er Darren og vennen Steve fanget i en dødelig felle. Darren må gjøre en avtale med den eneste personen som kan redde Steve. Men den personen er ikke et menneske og handler bare med blod. © DnBB AS

Darren Shan er bare en vanlig skolegutt - helt til han blir invitert til et sirkus som kalles Skrekkens sirkus.Snart er Darren og vennen hans, Steve, fanget i en dødelig felle. Darren må forhandle med den ene personen som kan redde Steve. Men den personen er ikke menneskelig, og er bare interessert i én ting: blod!Dette er bok nummer 1 om Darren Shan og hans liv med vampyrer og andre farlige skapninger.Levert av © DnBB AS

ISBN13 9788202296308

EAN 9788202296308

Serier Sagaen om Darren Shan Griff

Genre Grøssere

Lesenivå 10-16

Darren Shan har alltid vært en fan av edderkopper og har alltid ønsket seg en, men helt side han støvsugde hans første har han ikke fått lov til å ha en siden. Så han er bare en hel vanlig skolegutt uten en edderkopp, men helt til han får sjansen til å gå på Cirque du Freak, et freak show hvor de viser utrolige skapninger men som også er mennesker som blir behandlet som dyr ,men helt til han treffer Madam Octa er det bare skummelt og utrolig. Snart er Darren og vennen hans Steve fanget i en dødelig felle. Darren må gjøre en avtale med den eneste personen som kan redde Steve. Men den personen er ikke et menneske og handler bare med blod.

Forfatter: Darren Shan
Språk: Bokmål
Sider: 251
Utgave: 1
Opprinnelig språk: Engelsk

Jeg syntes boken var helt utrolig bra og spennende og anbefaler den for alle som liker skummle historier. Jeg gir boken en femmer.

Skrekkens Sirkus eller Cirque de freak er Darren Shans gjennombruddsbok. Denne boka ble gitt ut på harpercollins forlag i år 2000. Det var bok nr 1 i sagaen om Darren Shan som serien kalles. Det var et smart trekk av Shan som gjør at vi i hvert fall ikke glemmer hovedpersonens navn.

Bokas plott spinner seg rundt Darren Shan, Steve Leopard, Larten Crepsley og Madam Octa. Skrekkens Sirkus handler om en gutt som går på skolen ved navn Darren Shan. Han tilbringer tiden sin sammen med vennene sine som han pleier å sparke fotball med. I friminuttene skårer han alltid mål og de på motstanderlaget blir nervøse hver gang de ser han tre inn på banen. En dag finner de en lapp hvor det står cirque de freak og at de skal opptre der de bor. Guttene blir enig om at Steve Leopard bør få den ene billetten av de to billettene det er mulig å få. Leopard har en ekstrem fascinasjon for det overnaturlige å vet alt om vampyrer og nattens skapninger. Darren Shan vinner til slutt den andre billetten og lurer foreldrene ved å si at han bare skal overnatte hos Steve. Søsteren Annie greier han derimot ikke å lure å sier at han skal på freakshow. Det leseren må forstå er at fra da Darren og Steve trer inn på circque de freak vil ingen ting noen gang bli det samme igjen.

I løpet av skrekkens sirkus vil du gå gjennom en emosjonell berg og dalbane og Shan er ekstremt flink til å skildre disse følelsene i boka. Boka er en grøsser/fantasy som de fleste bøkene til Darren Shan er. For min egen del får denne boka et klart terningkast 5. Den skildrer bestevennene Steve og Darrens opplevelser perfekt. Boka viser at plutselig en dag så kan alt falle sammen. Uansett om du er inne på cirque de freak eller er i Charlottenberg. Denne boka er såpass bra at når du først har lest den første vil du finne den neste fortest mulig.

Darren Shan har tidligere skrevet Demonata serien som ble avlsuttet i 2009 med boka Helvetes Helter. Denne serien var helt genial og gørrete. Det samme er denne serien selv om jeg ennå bare er på den første. I 2009 kom det ut en film som het Cirque de freak: The vampires assistant. Denne var basert på denne bokserien men ble ikke den samme hitten selv om John C Reilly var med. Filmen har heller ikke helt samme plott som bøkene men er blitt prisgitt av Darren Shan. Skrekkens Sirkus er en del av serien Vampyrblod som inneholder tre bøker. Hele serien er lengre men serien er delt opp i seksjoner. Boka er heller ikke den lengste så den passer for de fleste aldre. Vil si beste alderen er mellom 12 og 17 år.

Dette er ei liste over bøker som finst fleire av i same serie :) Gjer som meg og les den første. Du finn fort ut om dette er noko for deg. Har nett gått gjennom bokkilden.no for å finne ut om det er komt nokre nye i desse seriane. Men nokon er med for å gi info om desse bøkene som er verdt å lese :) Dette er ein peikepinn på kva eg les for tida. Må ordne ny ønskelåneliste til biblioteket her skjønner eg :) Må innrømme at nokon er bedre enn andre, men ramser dei opp likevel så kan du få ditt eige synstpunkt og nokon er på veg til å bli lest her heime :)

Jeg vil garantert oppdatere denne etterhvert som jeg får lest enda flere vampastisk fantastiske bøker med vampyrer i ^_^ Mange står på venteliste for å bli lest.

Noen ganger har man skikkelig flaks når en ny motebølge slår til, takk alle Twilight-fans fordi butikkene plutselig tar inn klassiske bøker de ikke hadde giddet å komme med ellers:D

Listen er i Prioritert rekkefølge med favorittene øverst.

Ved Seriebøker vil bare bok nr. 1 stå på listen.
Tips mottas med Stor glede.

Filmatisering av første bok, som blir ein flopp og som ikkje blir laga fleire av. Eg synst dei var gode og ventet i spenning på resten av filmane. Men det vart nedtur då dei ikkje laga fleire :(

Liste over dei bøkene/bokseriane som eg måtte investere i etter at eg hadde lest dei. Bøker som eg kunne ha lånt på biblioteket, men var så gode at eg ville ha dei tilgjengelig døgnet rundt!!! Med bokseriar, tek eg berre med første boka. Sjølvsagt gjeld det heile bokserien :)

• "Mørkets hersker" av Darren Shan
  • "Skjebnens sønner" av Darren Shan