Vampyrens assistent

av (forfatter) og Øystein Rosse (oversetter).

Damm 2003 Heftet

Darren Shan strever med sitt nye liv som vampyrassistent og artist på det Cirque Du Freak. Hver dag er en kamp for å motså det som han blir kvalm av å tenke på, men det er også det eneste som kan holde ham i live.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003

Serie Sagaen om Darren Shan (2)

Genre Grøssere

Jeg syntes boken var veldig bra og spennende, men jeg syntes at boken kan deles opp i to for handlingen skjer på to veldig forskjellige måter (leste boken en stund siden). Boken har mange bra spenningstopper og ikke bare en som den fisken eller haien vi lærer om på skolen, det kan også være grunnen til at jeg syntes boken kunne vært delt i to for det va på en måte to fisker. Men det er bare mitt syn på det.

Vampyrens Assistent av Darren Shan
Bok nummer 2 i sagaen om Darren Shan

Vampyrens assistent er ikke en nedtur i forhold til den første boken om Darren Shan. Shan videreutvikler vampyruniverset og forklarer mange grunnleggende ting rundt vampyrer. I denne boka er det mye fokus på å ikke drikke menneskeblod. Dem som har lest bok 1 vet at vampyrer må drikke menneskeblod for å overleve.
I denne boka blir vi kjent med nye karakterer sånn som Evra, RV og Sam. Dessverre som de fleste vet er det liten sjanse for at alle hovedkarakterene overlever i en Darren Shan bok. Vampyrens assistent tar leseren tilbake til cirque de freak og lar Darren Shan enda en gang ta vare på Madame Octa.
Boka får et soleklart 5 som terningkast. Den videreutvikler karakterene og lar deg få vite nye hemmeligheter om Larten Crepsley. Det skildres veldig bra hvordan Darren Shan kjemper for å holde på menneskeheten og finner ut for hver dag som går at det blir hardere og hardere å knytte seg til noe. Den nye gutten Sam er en fin tilvekst i denne boka. Han viser seg å være en man kan stole på selv om han ikke er en vampyr. Selv om Darren Shan mener at Vampyrens assistent er den dårligste boka i denne serien er den i høyeste grad bra nok. Høydepunktene i boka kan det være litt langt imellom men karakterene er såpass bra skrevet at det får gå. Når det først fyres løs i denne boka vil du ikke lukke den.

Denne serien er en favoritt fra mine ungdomsskoledager. Denne boka er ikke den beste i serien, men fortsatt god og lett å sluke. Med denne blir vi mer kjent med Cirque du freak, og viktige ting skjer i boka for Darren som må lære å akseptere hva han har blitt. Jeg gleder meg å gjenlese de andre i serien også. De neste bøkene var blant mine favoritter.

• "Dødsprøvene" av Darren Shan
  • "Mørkets hersker" av Darren Shan