Skjebnens sønner

av (forfatter) og Øystein Rosse (oversetter).

Damm 2005 Heftet

Tiden er kommet for det endelige oppgjøret som vil avgjøre alt. Vampyrprinsen Darren Shan skal i kamp med erkefienden Steve Leopard. Den som taper dør, og den som vinner blir Mørkets hersker, som vil komme til å ødelegge verden. Er framtiden allerede avgjort og verden går under? Eller vil Darren klare å lure sin grufulle skjebne?

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204102249

EAN 9788204102249

Serie Sagaen om Darren Shan (12)

Genre Grøssere

Skjebnens sønner av Darren Shan

Slutten er kommet. Bok 12 i sagaen om Darren Shan er lest og jeg er fornøyd med den siste boka. En fullverdig slutt på en av de beste fantasy bøkene jeg har lest. Når Skjebnens sønner tar fatt har vi fått vite at Darren Shan er nevø til barnet til Steve Leopard. Moren til barnet er ingen ringere enn Annie søsteren til Darren Shan. I sist bok ble sønnen til Darrens tidligere bestevenn Evra Von drept. I dette øyeblikket var det ingen tvil om at Steve Leopard/vampanlorden ikke er noe annet enn et rent monster. Darrens viten om at det enten blir Steve Leopard eller han selv som blir Mørkets hersker er blitt noe som gnager på Darren Shan. Likevel må han stå imot og få slutt på dette en gang for alle. Men hvem er egentlig personen som står bak alt dette er spørsmålet i denne boken. Har det noe å si hvem som vinner og er det mulig å endre fremtiden fra Mørkets hersker? I denne bok får vi vite hvordan sagaen om Darren Shan ender. Greier Darren Shan å holde mørke inne i han i sjakk og samtidig unngå den uunngåelige fremtiden.

Dette er det siste gjensynet med Debbie, Evra Von, Harkat, Darren Shan, Alice, Steve Leopard, den gale RV og Herr Order. Avslutningen på serien ble noe annet enn det jeg hadde forestilt meg men likeså en hyperbra serie. Skjebnens sønner kommer som antatt med noen fantastiske twister. Ting man har antatt blir forklart og seriens to motpoler får en siste durabelig kamp. Skjebnens sønner får terningkast 6. En minneverdig slutt på serien som det var umulig å stoppe med. Opprinnelig hadde forfatteren Darren Shan vurdert å lage 18-24 bøker i serien. Da ville handlingen ha utspilt seg i fremtiden der Harkat og Darren Shan var i bok 10 (sjelesjøen) Dette ble det ikke noe av men om noen år kan det hende dette stedet blir utforsket mer av forfatteren. I hele serien syns jeg de beste karakterene var Darren Shan, Larten Crepsley, Harkat (Kurda Smahlt), Arra Seil, Vancha, Sam Grest, Gavner Purl og Herr Order. Nå gleder jeg meg voldsomt til å lese Sagaen om Larten Crepsley. Før denne bokanmeldelsen er over må jeg komme tilbake til det jeg skrev i bokanmeldelsen om bok nr 10. Det temaet som er gravd inn i hele serien er atomkrig og jordas utslettelse. Framtiden kan se ut som den Darren Shan og Harkat var i bok nr 10. Bortsett fra den kjempestore padden, grotesken og Dragene. Men hvem vet?
Herr Order er en karakter man liker og hater på forskjellig tid. Det får man mye av i denne boka. Hvem er egentlig Herr Order? og hva slags skapninger er det som venter på at en person sånn som Herr Order skal gjøre en fatal feil? Grunnessensen i boka utenom utslettelse er uansett hvordan du vrir og venner på det, et rivaleri mellom to gutter. To sterke personligheter som ved en rekke tilfeldigheter har blitt de to som kan avgjøre skjebnen på verden slik vi kjenner den.

• "Mørkets hersker" av Darren Shan
  • "Sjelesjøen" av Darren Shan