Uten personlig ansvar

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Gyldendal 2016 Heftet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788205490642

EAN 9788205490642

Serie Ester Nilsson (2)

Omtalt sted Sverige

Ester er tilbake, og denne gangen har hun lagt sin elsk på skuespilleren Olof. De innleder et slags forhold, selv om Olof er gift. Olof er et prakteksemplar av en dust. Han vil ikke ha Ester, men vil ikke miste henne heller. Han er som regel avvisende, men når han merker at Ester er i ferd med å gå lei eller gi han opp, blir han varm og kjærlig. Og da tennes nok en gang håpet i Ester om at han skal forlate sin kone til fordel for henne. Jeg ble litt trøtt på den evinnelige dansen fram og tilbake mellom dem, og jeg synes ikke boka har den samme intensiteten som jeg likte så godt i "Rettsstridig forføyning". Men Andersson har nok en gang skrevet godt om å være hekta på et håp om kjærlighet.

en kommentar underveis, vidunderlig vittig og smart denne, synes det passer med Woody Allen sammenligningen. Likefullt, måtte ha en pause midt i, grunnet en overveldende trang til å anbringe et langt stykke trevirke på de respektive hovedpersonenes kranier gjentatte ganger.

Elsket første bok om Ester Nilsson og denne boken har alle de samme ingrediensene men dessverre for min del slet jeg veldig med det nye forholdet til Ester. Jeg tror ikke på det, Olaf eller Ester. Men jeg ser av anmeldelser og blogger at de fleste er fortsatt fascinert.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Olof var, tenkte hun der hun sto, som en defekt strømledning som gikk gjennom livet hennes. Hun fikk støt hver gang hun kom borti ham, men også all sin energi derfra.

Hun forsøkte å avtale tid og sted, men det ville ikke han. Nøyaktige avtaler er den svakere partens beskyttelse, den sterkere vil holde alt åpent i tilfelle lysten plutselig skifter retning. Svak er den parten som vil for mye, sterk er den som stort sett ikke bryr seg.

I likhet med så mange holdt han ikke ut å miste det han ikke ville ha.

Ester og Olof var som to tannhjul. Tannhjul vokser ikke inn i hverandre og vokser ikke sammen. De mister ikke forståelsen av hvor den ene slutter og den andre begynner, men de forutsetter hverandre, drives fremover av hverandre, er helt tilpasset hverandre.

Livet er ikke klart og definert. Det er ullent og kaotisk, uryddig og uordentlig. Kan det ikke bare får være det?

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Bøker jeg ønsker meg

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser

03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno

• "Datteren" av Lena Andersson
  • "Sveas sønn" av Lena Andersson