Spillet

en inntrengende analyse av sjekkeartistenes hemmelige fellesskap

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Forfatteren avslører Sjekkeartistenes verden, menn som har viet sitt liv til å forføre kvinner. Sjekkeartistene har sitt eget språk, egne æreskoder, de utveksler strategier på internett, deltar på hverandres kurs og bor sammen i kollektiv. Forfatteren levde med spillerne, og beskriver her sine forførelsesteknikker og møter med alle fra Tom Cruise til Courtney Love, fra Paris Hilton til Britney Spears.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202254971

EAN 9788202254971

Interessant bok om hva som skal til for å komme i kontakt damer å få dem i seng. Jeg likte boken fordi den på en god måte beskriver hvordan man kan lære seg sosial psykologiske knep for å kapre drømme damene, hvorfor dette fremstår som overfladisk og kortsiktig, og hva som kan være konsekvensene dersom innlært atferd erstatter "selvet".

Vi søkte alle utenfor oss selv etter våre manglende deler - og vi så alle i feil retning. Istedenfor å finne oss selv, hadde vi mistet følelsen av selvet.

Men forførelse er en mørkets kunst. Dens hemmeligheter har en pris, og den betalte vi, alle sammen, enten med forstand, skole, arbeid, tid, penger, helse, moral eller tap av selvet. Vi var kanskje supermenn på klubbene, men innvendig råtnet vi.

Men det gjenstod fortsatt ett problem jeg ikke klarte å løse. Selv om en åpner, en neg, og en demonstrasjon av høyere verdier var nok til å skaffe telefonnummeret til hvem som helst, ante jeg ikke hva jeg skulle gjøre med det. det var det ingen som hadde lært meg.

Bøker (skjønnlitterære og sakprosa) som Sissel Gran henviser til i sin samlivsbok Det er slutt (2016). Dessuten henviser hun til disse filmene: Skal vi danse?, Fire bryllup og en gravferd, Før midnatt og Tatt av vinden.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Konspirasjonen mot Amerika" av Philip Roth
  • "Men fjernkontrollen min får du aldri" av Are Kalvø
  • "Pornopung - roman" av Mads Larsen
  • "Restauranten der Universet slutter" av Douglas Adams
  • "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "Doktor Jekyll og herr Hyde" av Robert Louis Stevenson
  • "Frihetens øyeblikk - Heiligenberg-manuskriptet" av Jens Bjørneboe