Fragmenter av kjærlighetens språk

av (forfatter) og Knut Stene-Johansen (oversetter).

Spartacus 2003 Heftet

I en rekke fortettede tekster skriver forfatteren som en elskende, om og for kjærligheten og dens mange aspekter: møtet, ømheten, kjærlighetsbrevet, sjalusien, henrykkelsen, omfavnelsen, forvirringen, bekreftelsen, krangelen.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2003

Serie Spartacus billigbok

Slik er livet, falle syv ganger, reise seg åtte.

Enten jeg er såret eller lykkelig, så gripes jeg iblant av lysten til å gå til grunne.

Slik er det 'sunne' menneskets tale: Enten, eller. Men den forelskede svarer (og det er det Werther gjør): Jeg forsøker å smyge meg frem mellom alternativene, det vil si, Jeg har ikke noe håp, men allikevel . . . Eller også: Jeg velger gjenstridig å ikke velge; jeg velger å gå utenom, – jeg fortsetter.

Enhver som er forelsket er gal, sies det. Men kan man forestille seg en gal som forelsket? Umulig.

Det er stereotypiene som sårer meg mest: Jeg er tvunget til å bli forelsket, som alle andre: være sjalu, forlatt, frustrert slik alle andre er det.

Bøker (skjønnlitterære og sakprosa) som Sissel Gran henviser til i sin samlivsbok Det er slutt (2016). Dessuten henviser hun til disse filmene: Skal vi danse?, Fire bryllup og en gravferd, Før midnatt og Tatt av vinden.

• "Lunch Poems (City Lights Pocket Poets Series)" av Frank O'Hara
  • "Dødens nærhet" av Georg Trakl