Slam

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Etter en skjebnesvanger glipp viser det seg at Sam skal bli far som 16-åring. Han forsøker å forsone seg med dette, blant annet ved å føre lange samtaler med skateboardlegenden Tony Hawk.

Akkurat nå som ting ser ut til å ordne seg for 15-årige Sam, kommer kjæresten Alicia med en skikkelig bombe. Egentlig er hun eks-kjæresten, for når hun forteller ham at hun er gravid, har de allerede kuttet ut forholdet. Sam vil ikke bli tenåringsfar. Sams mor var bare 16 da han selv ble født, og hun har i grunnen gjort det helt klart at det ikke akkurat var en fordel å få barn så tidlig. Det er bare én person som kan hjelpe Sam . helten hans, den legendariske skateren Tony Hawk. Sam tror han kan finne løsningen på problemene sine i Hawks selvbiografi. Men Tony Hawk kan ikke gi noen svar denne gangen . eller kan han? Plutselig befinner Sam seg i sin egen fremtid, og i korte glimt ser han hvordan alt blir . eller hvordan det kunne blitt.
Slam er en herlig og morsom historie om en tenåring som helt uventet blir far, og som på sin egne måte tar stilling til valg han er for ung til. Eller er han det? Slam er Nick Hornbys sjuende bok på norsk. Han er ikke minst kjent for High Fidelity og Gutter er gutter.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211096

EAN 9788203211096

Omtalt sted England

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Barn og ungdom 2009

Lydboka er godt innlest av Christoffer Staib!
Boka handler om livet til en 16 år gammel skater som er over gjennomsnittet opptatt av Tony Hawk. Eller.. Det er ikke egentlig det den handler om. Den handler om at Sam har en mor som bare er 16 år eldre enn seg selv, det håpløse forholdet mellom foreldrene hans, den vakre Alicia og at han i en alder av 16 selv plutselig blir far.
Igjennom svangerskapet snakker Sam mye med en plakat av Tony Hawk og sendes frem i tid, hvor han får se sitt nærliggende, fremtidige liv. Morsom bok for ungdomstrinnet.

Her er noen av bøkene jeg anbefalte til en VG1 klasse her i dag - tror alle disse ble lånt ut :)

• "Juliet, naked" av Nick Hornby
  • "A long way down" av Nick Hornby