Et godt menneske

av (forfatter) og Linn Øverås (gjendikter).

Aschehoug 2001 Innbundet

Katie Carr er ifølge seg selv et godt menneske. Hun er lege og leger er jo bra mennesker, i tillegg er hun gift med David som er den hissigste mannen i Holloway, og det i seg selv er en god gjerning. Derfor synes hun at hun fortjener sitt lille sidesprang, helt til David begynner å forandre seg. Han slutter å være sint, og begynner å gi bort penger til fattige og inviterer dem på søndagsmiddag. Katie vet ikke helt hvordan hun skal forholde seg til all denne nye vennligheten, og hun blir tvunget til å stille seg selv noen tøffe spørsmål.

Katie er lege, hun har vært gift med David i tyve år, og de har to barn. David er arbeidsløs, og hans eneste bidrag til husholdningen er en fast spalte i lokalavisen med tittelen "Den sinteste mannen i Holloway". I frustrasjon har Katie etablert et forhold til en mann hun ikke bryr seg om. Skilsmisse synes uunngåelig. Men underlige ting skjer når David får kontakt med en egenartet person ved navn DJ GoodNews, en mager, lite veltalende fyr med piercing i øyenbrynene og et svært overfladisk forhold til hygiene. Mot alle forventinger får han over uante krefter og plutselig er rollene snudd på hodet, og forvirringen er total.
Som alltid skriver Nick Hornby treffende og underholdende om menneskenes sterke og svake sider, med den samme ironiske distansen til det moderne urbane mennesket. Men denne gangen retter han søkelyset mot det store spørsmålet: Hva er egentlig et godt menneske?

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203206054

EAN 9788203206054

Hun har selvfølgelig rett. Det er urettferdig. Kjærligheten, viser det seg, er like udemokratisk som rikdommen, den hoper seg opp hos folk som har mer enn nok fra før - de mentalt friske, de fysisk sunne, de sjarmerende.

"Everybody in the world's got a dishwasher," Molly says, clearly puzzled, and all the times I feel I have failed as a mother are as nothing compared to this one, humiliating moment.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Disse bøkene kjøpte jeg i en bruktbutikk

• "Tribunefeber" av Nick Hornby
  • "High fidelity - roman" av Nick Hornby