Ikaros

Cappelen 2004 Heftet

Bokas jeg er en slags representant for "de sinte unge menn" som spilte ei viktig rolle i europeisk litteratur i 1950-åra. Han er ikke ute etter å forbedre verden, men er opptatt av å utvide sitt besvissthetsgrunnlag.

Siden Hamsun har ingen ungdom stått frem i norsk litteratur med større vilje og større rett til å være annerledes. Her står vi overfor årets mest oppsiktsvekkende diktverk overdådig rikt, lysende begavet, fascinerende. Slik skrev Kjølv Egeland om romanen Ikaros i Vinduet i 1957.

Den ytre handling er en ung manns reise gjennom Sahara, og romanen skildrer en higen etter det fantastiske, det overnaturlige, men fremfor alt en ung manns sterke engasjement og søken etter opplevelse og orientering i verden.

"Da jeg kom til Alger var himmelen mot syd ørkengul og himmelen mot nord klar og lyseblå. Det var en dag i desember og likevel virket det som en sommerdag. Den milde luftstrømmen fra åsene ved Mitidja sang som sjøvann i sypressene og løftet skjørtekanter i rue Michelet - løftet på dem, men ikke helt." Slik begynner Ikaros som utkom første gang i 1957, og Axel Jensen vakte den gang oppsikt med sin nyskapende og friske skrivemåte.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202235345

EAN 9788202235345

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted Algerie

Ikaros gjør et sterkt inntrykk på en ung leser, men i voksen alder blir den litt daff. Dette er ungdoms-litteratur, men skikkelig god ungdoms-litteratur.

Heller evig ild enn evig salmesang.

Men det værste med tenkingen, når tenkingen blir hovedsaken, er at man mister all ekte glede ved livets små trivialiteter.

Det forferdelige med min galskap er jo angsten for å bli normal. Ordet "normal" gir meg kvelningsfornemmelser.

Ikaros var eventyrer, og for eventyreren gis det bare én fatal synd. Ikke våge. Han må selv gå inn i labyrinten, ånde inn dens bedøvende gasser, siden finne ut i lyset igjen. Alle har vi en labyrint og et fabelvesen på bunnen av oss selv, alle må vi utfordre oss selv for å finne oss selv.

Fantasien svarer som en stemmegaffel på den mørke forlokkende klangen i et navn. Man reiser mot det ukjente, og samtidig er det som en reise innover i en selv.

Bøker av Axel Jensen

Mestselgende litteratur i Norge på 1950-tallet. Alle sjangre.
Listen er sortert i tilfeldig rekkefølge og er ikke komplett.

• "Lul" av Axel Jensen
  • "Epp - roman" av Axel Jensen