Skjebnesteinen

kriminalroman

Aschehoug 2021 Heftet

Hvor langt vil du gå for å beskytte familien din? En norsk student blir bortført i Edinburgh, og et døgn senere blir hun funnet nesten livløs i elva. Den unge kvinnen Amandeep er niesen til Kripos-etterforsker Harinder Singh, og han drar til Skottland for å bistå familien. Harinder reiser som privatperson, men blir raskt involvert i etterforskningen. Litt vel mye, synes de skotske politikollegene. Han følger ikke instruks og går sine egne veier i jakten på gjerningspersonene. Saken har forgreininger til Norge. Harinders kollega Rachel Hauge finner en sammenheng mellom bortføringen i Edinburgh og drapet på en tyster i narkomiljøet i Oslo et halvt år tidligere. Det fører både henne og Harinder på kollisjonskurs med to beryktede utelivsbaroner og tvillingbrødre som styrer sin del av narkotrafikken i byen.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788203366581

EAN 9788203366581

Serie Harinder Singh (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Norge Skottland

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2020

Kripos etterforsker Harinder Singh får en utfordrende tid fremover, da hans niese blir kidnappet på vei hjem fra en vennetur.

Man stiller opp for familien
Senere blir hun funnet av noen andre, nesten livløs i en elv. Hun bor og studerer for tiden i Edinburgh, derfor drar Harinder dit for en kort periode, som pårørende, siden han og Amandeep kjenner hverandre godt. Han prøver å love og ikke blande seg i saken siden han ikke har gyldig myndighet der, men likevel spør han litt rundt. Han kommer også i kontakt med det skotske politiet, men klarer han å være i Edinburgh, og la dem få jobbe i fred? Eller kommer etterforskeren i ham ta for stor plass?

I Oslo følger man Rachel Hauge som gjør sine egne undersøkelser. Amandeep har tidligere jobbet på Gemini, en restaurant hvor det skal ha foregått en del snusk, og tvillingbrødre er kjent for å ikke ha rent mel i posen. Amandeep skal også ha hatt en kort affære med noen som jobbet der. Har bortføringen hennes noe med utestedet å gjøre, eller er det noe helt annet?

Skjebnesteinen hadde et veldig godt utgangspunk,t med mange interessante personligheter å bli kjent med. Likte vekslingen mellom Oslo og Edinburgh, men likte å lese delen om Edinburgh best. Det er en gammeldags by med mye historie. Det var også delen i boka som var mest spennende å følge med på.

Må også huske på å nevne at Skjebnesteinen er bok nummer to om Harinder Singh. Bok en er Den stille uke. Selv har jeg ikke lest den, men syntes ikke den gjorde noe. Det føltes ikke noe som manglet eller noe man ikke forsto, så man trenger ikke å lese bok en for å få med seg en bestemt sammenheng. Men det spørs jo hvor nøye man er. Jeg er ikke så nøye på å lese i kronologisk rekkefølge. Det avhenger litt av sjanger og hvem som har skrevet en serien.

En typisk greie oppstår
Ville ha gitt denne en høyere terningkast hvis det ikke var for instalove og varme følelser. Sier i hvert fall ikke mellom hvem. Det er lett å finne ut siden det lyser på lang vei. Sier ikke at jeg hater bøker med varme følelser, men ofte føles det veldig malplassert, og det gjorde det denne gang. Synes konseptet i seg selv, sto mer enn godt nok på egne ben uten den biten. Denne gang føltes det ut som en nødløsning for å sprite opp ting, noe som ikke var nødvendig. For frem til da, var boka spennende, men så gikk det litt downhill. Heldgivis tar det ikke for mye plass. Det var ikke bare det som dro boka noe ned, men også mot løsningen(e), som ble litt for lettvint å gjette seg frem til, og mye avsluttes litt vel raskt.

Godt mulig jeg leser videre om Harinder Singh, for som karakter, er han spennende å lese om, men håper han får en bedre utfordring i neste bok.

Niesa til Kripos-etterforsker Harinder blir funnet i en elv av noen forbipasserende. Harinder er norsk-indisk, og har liten kontakt med den indiske delen av familien. Han drar likevel til Edinburgh for å hjelpe familien. Etterhvert blir han involvert i etterforskningen. Drapsetterforsker Rachel finner noen mulige tråder til en drapssak hjemme i Norge.

Som hans første bok er også denne en lettlest og spennende historie som er verdt å lese.

Les hele omtalen her

Ettersom jeg ga den første boka til Sven Petter Næss en 6'er så kan jeg ikke gå ned på denne for denne er enda bedre! Det tok av ganske kjapt og slik fortsatte det boka til ende! Med den ene vrien etter den andre og slutten da! Puh! Gleder meg alt til neste!

Harinder Singhs niese, Amandeep, har reist til Skottland for å studere, men etter kort tid blir hun overfalt, kidnappet og forsøkt drept. Harinder reiser over for å bistå sin halvsøster og hennes mann, Amandeeps foreldre og blir selvfølgelig dratt inn i etterforskningen. Her har vi skurker, sleipinger og lyssky forretninger både i Norge og Skottland, men hva er egentlig sammenhengen her? Hvorfor ble Amandeep kidnappet i Edinburgh, et sted hun hadde vært bare et par mnd og knapt kjente noen?

En bedre bok enn hans første.

Grei historie og plott, men ikke driv nok i historien til at dette ble spennende nok.

Lest i 2020

2023 Challenge
1. A book with a subtitle
2. Featuring an inheritance
3. Title starting with the letter “G”
4. Title starting with the letter “H”
5. Title starting with the letter “I”
6. Under 200 pages
12. High Fantasy
13. Published posthumously
14. A survival story
15. Set in Australia
16. Featuring one of the “seven deadly sins”
17. By a Caribbean author
41. A character who is a refugee
42. Time in the title
43. A book “everyone” has read
44. A contemporary setting
45. First word in the book is “The”
46. Script font on the spine
47. Set in the city of Dublin
48. A book by Octavia E. Butler
49. Books on the cover
50. Related to the word “Murder”
51. A book that doesn’t fit any of the other 51 prompts
52. Published in 2023

Egen liste over leste bøker

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Nattklovnen - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Den nye jenta" av Daniel Silva