Skjebnesteinen

kriminalroman

Aschehoug 2020 Innbundet

«... Sven Petter Næss kan bli blant Norges virkelig store krimnavn.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen (Terningkast 5)

Hvor langt vil du gå for å beskytte familien din?

En norsk student blir bortført i Edinburgh, og et døgn senere blir hun funnet nesten livløs i elva. Den unge kvinnen Amandeep er niesen til Kripos-etterforsker Harinder Singh, og han drar til Skottland for å bistå familien.

Harinder reiser som privatperson, men blir raskt involvert i etterforskningen. Litt vel mye, synes de skotske politikollegene. Han følger ikke instruks og går sine egne veier i jakten på gjerningspersonene.

Saken har forgreininger til Norge. Harinders kollega Rachel Hauge finner en sammenheng mellom bortføringen i Edinburgh og drapet på en tyster i narkomiljøet i Oslo et halvt år tidligere. Det fører både henne og Harinder på kollisjonskurs med to beryktede utelivsbaroner og tvillingbrødre som styrer sin del av narkotrafikken i byen.

«Næss følger opp fjorårets lovende debut, Den stille uke, med den beste norske krimmen jeg har lest så langt i år. En mørk og intelligent krim-noir som er drivende godt skrevet og plottet, med gode karakterer og Oslo-skildringer som gir assosiasjoner til Nesbø. En mørk fryd å lese.» Elin Brend Bjørhei, VG

«Beundringsverdig snedig, intelligent, heftig spennende og godt skrevet av en rykende fersk penn. Bravo!" Geir Tangen, bokblogger

ISBN13 9788203266300

EAN 9788203266300

Omtalt sted Norge Skottland

Niesa til Kripos-etterforsker Harinder blir funnet i en elv av noen forbipasserende. Harinder er norsk-indisk, og har liten kontakt med den indiske delen av familien. Han drar likevel til Edinburgh for å hjelpe familien. Etterhvert blir han involvert i etterforskningen. Drapsetterforsker Rachel finner noen mulige tråder til en drapssak hjemme i Norge.

Som hans første bok er også denne en lettlest og spennende historie som er verdt å lese.

Les hele omtalen her

Ettersom jeg ga den første boka til Sven Petter Næss en 6'er så kan jeg ikke gå ned på denne for denne er enda bedre! Det tok av ganske kjapt og slik fortsatte det boka til ende! Med den ene vrien etter den andre og slutten da! Puh! Gleder meg alt til neste!

Harinder Singhs niese, Amandeep, har reist til Skottland for å studere, men etter kort tid blir hun overfalt, kidnappet og forsøkt drept. Harinder reiser over for å bistå sin halvsøster og hennes mann, Amandeeps foreldre og blir selvfølgelig dratt inn i etterforskningen. Her har vi skurker, sleipinger og lyssky forretninger både i Norge og Skottland, men hva er egentlig sammenhengen her? Hvorfor ble Amandeep kidnappet i Edinburgh, et sted hun hadde vært bare et par mnd og knapt kjente noen?

Svein Petter Næss "Skjebnesteinen"

Da niesen blir bortført, må Harinder Singh grave dypere i sine indiske røtter. En norsk student blir bortført i Edinburgh, og et døgn senere blir hun funnet nesten livløs i elva. Den unge kvinnen, Amandeep Kaur, er niesen til politietterforsker Harinder Singh, og han flyr over for å bistå. Selv om han bare er der som privatperson, blir han blandet inn i etterforskningen. Litt vel mye, synes de skotske politimennene. Harinder prøver å rekonstruere hva som skjedde det døgnet Amandeep var borte, og å finne ut av hvem som kunne ønske å skade henne. Gjennom undersøkelsene til Harinders kollega Rachel Hauge i Norge, viser det seg å være en sammenheng mellom bortføringen av Amandeep og drapet på en tyster i narkomiljøet i Oslo et halvt år tidligere.

Etter den svært lovende debutboka i fjor er dette ei bok jeg har venta på. Endelig er den her. Nok en gang er det Kripos- etterforsker Harinder Singh som har hovedrollen. Denne gangen er han reist til Edinburgh i Skottland for å bistå familien etter niesen hans er blitt bortført og nesten drept. Men Harinder får ikke delta i etterforskningen siden det er nær familie. Samtidig blir han nærmeste betrodde kollega i Norge, Rachel, den som finner en sammenheng mellom sakene i Skottland og Norge. Jeg skal ikke gå for mye inn på handlingen i boka, men nok en gang har Svein Petter levert ei strålende bok som får leserne til å sitte klistret til siste side er lest. Den inneholder gode beskrivelser av både personer og steder. I det hele tatt en god politikrim, der slutten gjør at en sitter igjen med spørsmål, noe som betyr at det må komme ei bok til.
Boka holdt på spenningen hele boka gjennom, og hadde et godt sammenskrudd plot med flere overraskelser som jeg ikke hadde sett komme. Her har vi fått en forfatter som kommer til å havne i toppen blant norske forfattere. Jeg anbefaler boka sterkt videre og terningen lander på en god femmer.
Boka er fra egen bokhylle.
Terningkast 5+

• "Risiko" av Sven G. Simonsen