De udugelige

kriminalroman

Liv forlag 2018 Innbundet

En serbisk krigsfange som soner i Norge står sentralt og det åpenbare gir politiet tunnelsyn. For noen blir det jakt, for andre en kamp for å være profesjonelle, for de falske - et utstillingsvindu. Dagens politi står overfor grenseløs kriminalitet. Dette er en historie som tar for seg slik faenskap, samtidig som den speiler det mangfold som finnes i politi-kulturen. Den forteller om de ambisjonsrike, de utladete, de lojale, dilettanter, flinkiser, resignerte, men også vanlig politi med sterk etisk forankring og kjærlighet til mennesker. Romanen forener varm humor og den tradisjonelle krimsjangeren med autentisk politiarbeid. Henriksen maler ikke ut vold, men gir det vonde et sant ansikt. Dette er fiksjon med utgangspunkt i virkelige mennesker, de som kanskje handler i samme matbutikk som deg.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788283301908

EAN 9788283301908

Serie Jan Petter Salte (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Tønsberg

"De Udugelige" er en litt annen type krim. Istedenfor den stereotype plagede politimannen med sine demoner og alkoholproblemer består persongalleriet i denne boken av høyst forskjellige personligheter med sine styrker og svakheter- alle med ett likt ønske om å løse saken, alle med sin høyst ulike tilnærming for å gjøre det.
Første halvdel av boken eller så går med til å bli kjent med karakterene og historien. I denne delen er ikke spenningen så fremtredende, og dynamikken mellom personene vanskelig å plassere. I siste halvdel tar spenningen seg opp, og de enkeltes rolle kommer bedre frem. Mot slutten av boken er spenningen så fremtredende at det var vanskelig å legge fra seg boken.

Henrixen klarer å skrive en bok som fenger meg, både fordi det er en litt annerledes krim- men også fordi han klarer å holde spenningen til slutt. Jeg gleder meg til å få "Stålrosen" i posten.

En serbisk krigsfange som soner i Norge står sentralt og det åpenbare gir politiet tunnelsyn. For noen blir det jakt, for andre en kamp for å være profesjonelle, for de falske – et utstillingsvindu.

Boka får meg til å føle at jeg er med i politiarbeidet på en virkelig sak. Spennende og god politikrim, men kan kanskje oppleves litt tung innimellom. Les den og bedøm selv :)

Les hele omtalen her

• "Nattklovnen - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Stålrosen - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Kunsten å røve - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Jordskjelv" av Dag Otto Lauritzen
  • "Stjerneskudd" av Dag Otto Lauritzen