Vaktmannen

Lyst forlag 2015 Innbundet

Politiførstebetjent Maya Strøm jobber ved Holmestrand politistasjon. Sommerferien er akkurat over da et ektepar blir funnet drept i en leilighet på Kleiverud, og like etter skjer nok et drap. Maya og hennes partner Lars Simonsen ved voldsavsnittet, forstår raskt at de har med en seriemorder å gjøre. Holmestrand står over sine verste drapssaker noensinne og drapene ryster den ellers så idylliske byen ved sjøen.

Forlag Lyst forlag

Utgivelsesår 2015

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Vestfold

VAKTMANNEN AV JEANETTE STENBERG

Lanseres i dag 17.06.2015

Jeanette Stenbergs debutroman lanseres i dag, 17.06.2015 og jeg har vært så heldig å få lese den.

Politiførstebetjent Maya Strøm er tilbake på jobb ved Holmestrand Politistasjon etter sommerferien. Hverdagen er tilbake med et brak, da et ektepar blir funnet drept på bestialsk vis og Maja og hennes partner Lars Simonsen blir satt på saken. Det blir en travel ettersommer da disse drapene ikke er de eneste de må oppklare.

"Vaktmannen er en bok som vil fenge både ungdom og voksne."

~Forlaget

Jeg er enig, den fenger på en måte selv om den har et mye enklere språk enn jeg er vant med, dette gjør at boken leses på en veldig kort stund. Men om målgruppen er ungdom og de som ikke leser så mye, så er jeg med. For meg blir det litt vel enkelt og jeg ønsker at en bok skal vare litt mer enn noen få timer.

Plottet i seg selv syns jeg er spennende, men det kunne godt vært utviklet litt mer, med litt flere potensielle gjerningsmenn. Men jeg personlig er glad i litt grums fra religiøse miljøer, så dette likte jeg godt. Jeg plukket gjerningsmannen ganske tidlig, men er usikker på om en person som ikke har lest like mye krim ville gjort det samme?

Alt i alt en helt grei bok fra en debutant, men for ei som leser mer enn gjennomsnittet, så ble det litt tynt.

• "De udugelige - kriminalroman" av J.R. Henrixen
  • "Slå på ring - kriminalroman" av Frode Eie Larsen