Sannheten på bordet

det du ikke får vite om maten din

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Boka gir grundig og ny informasjon om det vi finner i matbutikkens hyller, slik at vi kan velge den maten som er bra for oss. Forfatteren avslører sannheten om giftstoffene vi ikke får vite at maten inneholder. Om næringsinnholdet som avtar uten at vi får kjennskap til det. Om systematisk feilernæring, mishandling og medisinering av dyrene vi spiser. Om skyggesidene ved genmodifisering, pasteurisering, prosessering og emballering. Om tilsynsorganene som er mer opptatt av å betjene mektige næringsinteresser enn befolkningens helse. Og om all den gode, rene maten som heldigvis fortsatt finnes. Verdifull folkeopplysning i en tid hvor avstanden uavlatelig øker mellom dem som produserer maten og deg som spiser den. Urovekkende veldokumentert, velskrevet og viktig.

Når du har lest denne oppsiktsvekkende boka, vet du hvilken mat du skal velge for din egen helses skyld, og du kan bruke din forbrukermakt til å få ren og miljøvennlig mat i din nærbutikk.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202421885

EAN 9788202421885

Sannheten på bordet er skremmende lesestoff om maten vi spiser til daglig. Personlig har jeg ikke turt å kjøpe laks siden jeg leste boka! Jeg liker godt at han avslutter hvert kapittel med noen forslag til hva man selv kan gjøre, for dette kan fort bli dystert og motløst (kan jeg ikke spise NOENTING, liksom?). Dette er en mann som har sett lyset og vil frelse leseren. Jeg savner motforestillinger/kritikk av egen overbevisning, for man kan bli skeptisk av ensidigheten selv om han kanskje kjemper mot sterke interesser. Teksten er lettflytende og driver leseren med, selv om det blir mange forskningsresultater.

En god og informativ bok som har vært en øyeåpner for meg når det kommer til økologisk mat. Jeg har hørt at økologisk er bra, men aldri helt visst hvorfor og i hvor stor grad det er bedre enn konvensjonell mat. Jeg begynte allerede etter første kapittel å handle mer økologisk.

Ofte blir det sagt om vår tid at vi kan prisen på alt,men ikke verdien av noe.Matproduksjonen er i høy grad rammet av nettopp dette.

Det fantes tilgivelse for mye, men ikke for å jukse med maten

EU's miljøpolitikk skal i henhold til unionens traktat være basert på forsiktighetsprinsippet, forebyggelse og stans av forurensning ved dens kilde. Men samme unionen har tillatt bruk av 92 sprøytemidler som mistenkes for å være kreftframkallende, 20 som skader forplantningsevnen, 48 som virker hormonforstyrrende og 47 som viser seg å bestå av nervegift. Det er med andre ord betydelig avstand mellom intensjon og praksis.

Grønnsakene og kornet begynner å bli beslektet med westernbyene i amerikanske filmer. De holder fasaden,men det er da også det eneste de holder.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

Utstilling laget på jobben.

• "Sannheten i glasset - hva er det vi drikker?" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Norske tabuer - om likhetens tyranni, språk som religion og hellige mødre" av Sanna Sarromaa
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Reality is not what it seems - the journey to quantum gravity" av Carlo Rovelli
  • "Landene som forsvant - 1840-1970" av Bjørn Berge
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Lysår" av Didrik Morits Hallstrøm
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Sekter" av Audhild Skoglund
  • "Sunn tarm - klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Livets skole - historien om de afghanske kvinnene som risikerer alt for å redde liv" av Kristin Solberg
  • "Den sjette utryddelsen - en unaturlig historie" av Elizabeth Kolbert