Kroppens skjulte intelligens

av (forfatter) og Ellen Wilhelmsen (illustratør).

Flux 2011 Innbundet

Forfatteren ser på sammenhengen mellom kropp og sinn, hvordan tanker og holdninger kan påvirke helsen vår og kroppens øyensynlige evne til å helbrede seg selv. Hun viser til placeboforskning, og spør om det er noe vi kan lære av denne kunnskapen.

De siste årene har forskning gitt oss ny kunnskap som avdekker den nære kontakten mellom kropp og sinn. Hva vi tenker, hvilke holdninger og hvilken innstilling vi har til livet, påvirker helsa vår, samtidig som kroppen vår synes å ha en innebygd evne til å helbrede seg selv. Helt konkret viser placeboforskning at sterke forventninger om en bedring av smerte eller sykdom, gir samme virkning som de sterkeste medisiner vi kjenner i dag. Følelsen alene utløser kjemiske stoffer og skaper påviselige fysiske endringer i kroppen. Er det mulig å utnytte denne kunnskapen? Kan vi gjennom mer bevisst tankevirksomhet lære oss å ta mer ansvar for egen helse?

Forlag Flux

Selvhjelp i enkleste forstand blir definert av Norsk Selvhjelpsforum ved hjelp av tre setninger: Jeg eier problemet. Jeg har ansvar for endring. Jeg har mulighetene for endring.

"Det er viktigere å kjenne hva slags person som har en sykdom, enn å kjenne hvilken sykdom en person har".

Hippokrates

Veien blir til når vi går.

Manglende kommunikasjon mellom pasient og lege trekkes frem i flere pasientundersøkelser. Mange oppgir at de får for lite tid hos fastlegen og at de blir for lite lyttet til. Mens alternative behandlere seter av en time, er snittiden hos norske leger rundt tolv minutter. Et generelt klagemål er at legen sitter og taster på datamaskinen og ikke ser på pasienten.

Det ligger noe basalt tilfredsstillende i det å mestre noe - enten det gjelder å løse en kinkig oppgave, eller noe så grunnleggende som å få struktur på livet sitt gjennom å stå opp av senga og komme seg på jobb hver dag.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Pusteboka" av Berit Østberg
  • "Food pharmacy - en fortelling om tarmfloraer, beskyttende bakterier, forskning og antiinflammatorisk mat" av Lina Nertby Aurell
  • "Tibetanske veier til sinnsro - livsforvandlende øvelser som hjelper deg til å slippe taket i frykten og møte verden med tillit og glede" av Christopher Hansard
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen
  • "Min DNAgbok - personlig og forståelig om genetikk" av Ellen Økland Blinkenberg
  • "Energityver - i familien, i forholdet og på jobben" av Ingalill Roos
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli