Rype med lettøl

en antropologi fra Norge

Pax 2003 Innbundet

Hvordan er det egentlig med nordmenns vaner og adferd rundt mat og måltider? Hvilken status har egentlig matpakken i Norge? Hva er det med oss og kaffen og hvorfor er det så vanskelig å få servert bare vann? Hvorfor spiser vi fortsatt kjøttkaker og hvorfor drikker ikke flere lettøl? Forfatteren i boken foretar feltarbeidet sitt i et lite tettsted i Østfold. Han ønsker å se om matvanene våre kan gjenspeile samfunnet vårt og om vi virkelig er på vei inn i en kultur med økende individualisme.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2003

"Rype med lettøl" er en interessant bok som et inngangssted til norsk samfunn og kultur. Runar Døving velger i sin analyse å se på fenomener som: kaffe, vafler, matpakke, sjokolade, lettøl, pizza, pølse, rype og kjøttkaker. Disse fenomenene utgjør bare et startpunkt for analyse av ulike sosiale fenomener i Norge. For eksempel snakkes det mye om kjønn i kapitlet om vafler, ikke minst med tanke på arbeidsfordeling. Mens i kapitlet om sjokolade kommer Døving inn på dette at mens bestemor kan gi deg sjokolade en hvilken som helst dag i uken, kan foreldre gjøre det kun i helgene. Lettøl blir fort koblet til det å være alkoholisert i hverdagen, mens i helgen er det "ikke godt nok".
Boken har definitivt gitt meg mye å tenke på, og ting som jeg kan bruke i min undervisning.
Men boken ble gitt ut i 2003, og samfunnet har forandret seg mye på den tiden. For eksempel skrev Døving i kapitlet om kaffe at nordmenn ikke tar et nei til kaffe som riktig svar på spørsmålet. Men i dag opplever jeg at det er mer toleranse for å si "har du te", "kan jeg få litt vann i stedet", eller lignende. Kanskje viser dette, for å bruke Døvings egne måte å analysere på, at samfunnet i denne perioden har blitt tydeligere flerkulturelt, det er mer åpenhet for ulike måter å gjøre ting på, og så videre.

Bøker jeg leser i 2019.

• "De grunnleggende bestanddeler" av Michel Houellebecq
  • "For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges - roman" av Kyrre Andreassen
  • "Stillstand - sivilisasjonskritikk på lågt nivå" av Agnes Ravatn
  • "Frokost på Tiffany" av Truman Capote
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Max, Mischa & Tetoffensiven - roman" av Johan Harstad
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Trolldomsfjellet" av Thomas Mann