For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges

Gyldendal 2016 Innbundet

Forfatteren av Svendsens catering er tilbake med ny roman

«Jeg sa ifra til de ansvarlige, jeg sa at jeg ikke var noen pedagog, men det var prekært, det trengtes folk til å undervise voksne utlendinger i norsk. Fysaken på NAV og ledelsen på skolen mente erfaringen min var verdifull, mer verdifull enn all verdens pedagogikk, mente de. Var jeg motivert? Det fungerte i hvert fall, en stund fungerte det, men det er klart, når man den ene dagen driller en gruppe utlendinger i arbeidsmiljøloven og den neste dagen fisker etter svart arbeidskraft i den samme gruppa, det tar seg dårlig ut.»
For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges er en roman om Krister Larsen, elektriker med yrkesstolthet og ryggprolapser. Det er en roman om å vite bedre, men aldri få rett. Om å skjønne systemet, men aldri få overtaket. Om kjærlighet, aggresjonsmestring og svart arbeid.

Anmelderne mener:
"Vi som siden 2006 har ventet på mer fra Kyrre Andreassen har ikke ventet forgjeves. For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges er en svir å lese. (...) Denne boken er morsom, veldig morsom, men også brutal. Mesterstykket i romanen - intet mindre - ligger allikevel i den kjølige, men elegante overgangen til noe dystrere, mer truende og irrasjonelle sider ved den glade pratmakeren fra Drammen."Leif Ekle, NRK
"Dette er like mye en kjærlighetshistorie som om en mann med identitetskrise. (...) Sjeldent har en roman gitt meg håp og gjort meg irritert på samme side. (...) Likevel får Kyrre Andreassen til en flyt og en drive av sjeldenheten."Siw M. Myhre, Drammens Tidende
"Overbevisende comeback"Arne Dvergsdal, Dagbladet
"Det har gått ti år sidan den førre boka til Kyrre Andreassen kom ut, og han har nytta tida godt, for den nye romanen hans er særs grundig gjennomtenkt og skriven med eit språk som er både originalt, truverdig og konsekvent, ikkje minst når det bryt med reglane. (...) Romanen er kort sagt imponerande god."Odd W. Surén, Dag og Tid
"Det er mange måter å bedømme betydni

ISBN13 9788205467262

EAN 9788205467262

Omtalt sted Drammen

Denne boka har fått mye oppmerksomhet, og ikke uten grunn. Den handler om rørleggeren Krister Larsen, som på grunn av prolaps må oppgi yrket han elsker. I stedet får han tilbud om å jobbe som lærer for voksne innvandrere. En rolle han mildt sagt ikke finner seg til rette i.
Det som særpreger boka, er fortellermåten. Hele boka er en eneste lang monolog fra Krister Larsen, der han øser ut av sine refleksjoner og sterke meninger om dette og hint. Høres kanskje kjedelig ut, men det er langt fra kjedelig. Tidvis er det virkelig treffende og morsomt, tidvis, og etter hvert blir det hele mer og mer ubehagelig, ettersom vi ser Kristers liv bevege seg mot avgrunnen. Noe av det fascinerende med fortellinga, er hvordan Krister på samme tid tidvis framstår som en skarp iakttager og kommentator til samfunnet og menneskene han møter, tidvis med en viss porson sjølinnsikt, men samtidig mer og mer som en livsløgner, som juger både for seg sjøl og sine nærmeste. Han er heller ikke "mors beste barn", og har problemer med å kontrollere sinnet sitt, et sinne som også blir mer og mer framtredende.
Jeg både koste meg, lo og ble frastøtt av denne romanen. Vesentlig for leseopplevelsen min er det nok at jeg hørte den på lydbok. Det er forfatteren sjøl som leser, og han får fram dialekten og måten Krister snakker på helt formidabelt. Jeg tror det passa veldig godt å lytte til denne boka, siden det jo er en jeg-person som snakker til deg hele tida.
Ikke akkurat en kosebok, men et presist portrett av en mann i ferd med å ødelegge alt han har kjært. Anbefales, særlig på lydbok.

Stakkars Krister Larsen. Naiv, impulsiv, sjølrettferdig og redd. Iblant glimter han til med innsikt og lynskarpe observasjoner, men greier sjelden å bruke dem til noe konstruktivt. "Ikke mitt ansvar, ikke min skyld."

Kristers personbeskrivelser er tidvis hylende morsomme, både når det gjelder framtoning og væremåte. Noen hver kan nok kjenne igjen en del av mennesketypene som får sitt pass påskrevet.

Mange av oss kjenner en og annen Krister Larsen - fra utsida. Kyrre Andreassen viser oss innsida. Nært, sårt og tankevekkende.

Fornøyelig og trist, om en omskolert elektriker, men vel mye tilbakeblikk som er litt irriterende. En annerledes roman i den norske bokhøsten, et godt mannsportrett om Krister som har falt litt utenfor . Les gjerne mer i bloggen

I romanen til Kyrre Andreassen For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges møter leseren elektrikeren Krister Larsen bosatt i Drammen. For tiden ikke i stand til å utføre yrket sitt, og dette forteller han om i begynnelsen av boken slik:

«Jeg måtte slutte som elektriker på grunn av prolapser i ryggen. Når man må bruke korsett på jobb etter årevis med skruing i ukurante stillinger, rett og slett korsett, tilbake til middelalderen, det går til et visst punkt og så går det ikke lenger. Jeg sto uten arbeid i over ett år. Da er ikke nødvendigvis humøret det beste. Men så fikk jeg jobb, som lærer av alle ting, med andre ord langt bortafor kompetanseområdet mitt. Jeg sa ifra til de ansvarlige, jeg sa at jeg ikke var noen pedagog, men det var prekært, det trengtes folk til å undervise voksne utlendinger i norsk. Fysaken på NAV og ledelsen på skolen mente erfaringen min var verdifull, mer verdifull enn all verdens pedagogikk, mente de. Var jeg motivert? Det fungerte i hvert fall, en stund fungerte det, men det er klart, når man den ene dagen driller ei gruppe utlendinger i arbeidsmiljøloven og den neste dagen fisker etter svart arbeidskraft i den samme gruppa, det tar seg dårlig ut. Men jeg fiska ikke. For utenforstående kunne det sikkert se sånn ut, men jeg fiska ikke. Faktum syntes jeg synd på Magomed, og da han fikk forespørselen, jeg spurte om han kunne tenke seg å bygge en pergola for oss, for Marianne og meg, og fader som han lyste opp.»

Inn i Krister Larsens indre univers slukes jeg. Han observerer, analyserer og konkluderer. Jeg har hatt meg mange latterkuler, men det er også til tider at romanen på 357 sider og utgitt i 2016 ble en skummel affære å lese. Det blir mange pauser i lesingen. Hvor skal dette ende...
Krister Larsen har problemer med å mestre sinne; særlig når han har blandet sammen Vival og alkohol. Sinnemestringskurset han gikk på etter en voldsepisode for en del år tilbake har liten effekt. Til tider er han usympatisk. Men det er ikke til å unngå; jeg kjenner sympati med han også. Selv om man skal være forsiktig med å tro på at alt Krister Larsen forteller er sannhet.

Krister Larsen er i en livskrise. Hans identitet var knyttet til yrket som elektriker. Nå er han dyttet inn i en rolle som han ikke håndterer. Han føler seg ofte misforstått. I tillegg blir han og ektefellen Marianne gjort kjent med sønnens problemer på skolen.
«Andreas hadde kommet i skade for å fike til en gutt i klassen, han het av alle ting Chrisander, og mens kontaktlæreren fortalte om episoden, satt de andre, rektoren og undersåttene, de satt og lytta med alvorstunge ansikter. Man skulle tro at denne Chrisander lå i koma på intensiven, men det gjorde han ikke, men han hadde blødd neseblod, det var visst like ille.
Jeg hadde alltid sett på kontaktlæreren som en likandes kar, en rødhåra jovial lubbis som pleier å gå med fanen i musikkkorpset på 17. mai, han som holder takta og blåser i fløyta, i hvert fall en likandes kar, og da han var ferdig med den lille fortellinga si, tok avdelingslederen ordet og snakka om nulltoleranse for vold. Energisk type, avdelingslederen, han snakka mye og fort. Blond bart, blondt pistreskjegg, og bare på haka, det så ut som noen hadde raspa ost der. Høyrehanda hans sneik seg støtt opp i ansiktet for å sjekke om håra var på plass, strøyk og glatta på barten, strøyk og glatta på skjegget, og snakka og snakka gjorde han, han snakka om Andreas som om Andreas ikke var til stede: Han må forstå at sånn oppførsel ikke er akseptabel. Men samtidig var det Andreas han stirra på, det gjorde de alle fire, med de alvorstunge ansiktene.»

Så var det denne pergolaen da. Som er tuen som får lasset til å velte:

«Jeg som ikke engang var interessert i den pergolaen. Ikke det dugg. Det var Marianne, hun mente det ville bli herskapelig med en pergola ute i hagen. Det pressa seg fram etter en tur til Roma, en ovalweekend i påsken, vi spiste nemligen på en restaurant som het La Pergola der nede, det var sånn hun fikk ideen. Jeg rakk knapt å lempe koffertene inn i huset for hun var i sving med en befaring ute på plenen. Sto der og veiva og dirigerte. Snøen hadde ikke reist engang.
Kan du se det for deg? sa Marianne, men bare fordi man hadde sittet på et romersk fortau med alle slags slyngplanter dinglende rundt øra og gassa seg med mat og vin og hele antikken midt i fleisen, var det neppe noen automatikk i at man fikk oppleve den samme velstanden hvis det blei slengt opp litt plank mellom huset og garasjen. Jeg sa det var naivt. En tanke naivt, modererte jeg meg, og jeg sa det var et spørsmål om finanser. Jeg nevnte kreditten, hvor mye vi hadde fleska til med for flyreisen, for flyreisen og hotellet og gaver til Andreas, alt mulig på kortet, hvem hadde kjøpt sko og klær i store kvanta? Skinnjakka, for eksempel. Hun sto uti snøhaugen i ei speller ny skinnjakke, mørkegrønn, over tre tusen, så mørk at den nesten var svart, og den slutta strategisk rett over der ja, og hun hadde limt på seg noen olabukser og høye hæler, og det var fremdeles spenninger igjen etter ferien, fire dager med ungefri, spenninger av den positive sorten, for all del.»

Les eller la være tenker jeg om denne romanen. Ta Krister Larsen for den han er. Utgaven jeg har lest har jeg lånt av biblioteket. Romanen er utgitt at forlaget Gyldendal.

Når det gjelder pergola; det har jeg ønsket meg i flere år. Uten at jeg har gått så iherdig inn for det. På tur i Irland i høst tok jeg dette bildet som jeg tenkte jeg kunne være en mal. Jeg kjenner ikke Magomed, og ikke kan jeg bestille svart arbeid, men jeg tenker at det kan bli en løsning allikevel.

Omtalen er kopi av et innlegg på bloggen min her

Festlig! Særlig moro hadde jeg av beskrivelsene av personalmøtene på skolen! Kjente meg godt igjen der.

Noen mennesker, noen vil alltid insistere på at den blå sofaen er grønn. Det er sånne mennesker som får seg jobb i byråkratiet.

(...) det er forskjell på å være ydmyk og å la seg ydmyke.

Det er bare å gjøre følgende eksperiment: Skru av lyden når det er en musikkvideo på tv. Når man ser folk som danser uten at man hører musikken de danser etter, da tenker man ikke at mennesket er et intelligent vesen.

Verden hadde stoppa opp, hadde den. Det kommer den til å gjøre. Når det bare blir administrasjon. Det er ikke noe annet enn tragisk. I stedet for å jobbe sitter folk og diskuterer åssen de skal jobbe og hva de skal kalle jobbinga. I praksis, det vil si ikke-praksis, er det det som er politikk.

Da har jeg kastet meg inn i leseutfordringen 2017, riktignok med en viss ironisk distanse, men dog med pågangsmot.

Jeg har ambisjoner om at alle punktene skal fylles av skjønnlitteratur.

Etterhvert som punktene fylles ut, markeres punktet med fet skrift og boken legges til listen.

En bok anbefalt av bibliotek/biblotekar
En bok som har stått på "skal lese listen" i lang tid
En bok basert på brev
En lydbok
En bok av en farget person
En bok med en av de fire årstider i tittelen
En bok som er en fortelling i en fortelling
En bok skrevet av flere forfattere
En thriller om spionasje
En bok som har bilde av en katt på fremsiden
En bok hvor forfatteren bruker pseudonym
En bestselger fra en sjanger du sjeldent leser
En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet
En bok om reiser
En bok med undertittel
En bok publisert i 2017
En bok som handler om monster/mystiske skapninger
En bok du har lest før og som garantert får deg til å smile
En bok om mat
En bok om karriereveiledning
En bok som har et "ikke mennesklig perspektiv"
En bok som har en rød rygg
En bok med handling i villmarken
En bok du likte da du var barn
En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du aldri har besøkt
En bok som har karakterens navn i tittelen
En roman fra krigstid
En "steampunk novel"
En bok med upålitelig forteller
En billedbok
En bok hvor karakteren har en annen etnisk bakgrunn enn deg
En bok som omhandler interresanne kvinner
En bok som går over to ulike tidsepoker
En bok som har en måned eller ukedag i tittelen
En bok som har et hotell som tema/ramme for fortellingen
En bok skrevet av en forfatter du beundrer
En bok som blir film 2017
En bok som handler om andre ferier/høytider, enn jul
En bok som er nr 1 i en serie du aldri har lest før
En bok du har kjøpt på reise
En bok anbefalt av en forfatter du liker
En bestselger fra 2016
En bok om flyktninger og/eller immigranter
En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen
En bok som handler om en eksentrisk karakter
En bok du har kjøpt på bruktbokmarked
En bok på 800 sider
En bok som er nevnt i en annen bok
En bok som behandler et vanskelig tema
En bok basert på mytologi
En bok fra en sjanger/undersjanger du aldri har hørt om før

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

venteliste...

Bøker jeg har lest i 2016

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Havende - roman" av Gunstein Bakke
  • "Varsjøen" av Thomas Marco Blatt