Pesten

av (forfatter) og Johannes Skancke Martens (oversetter).

Aschehoug 2000 Heftet

I Oran i Algerie bryter pesten ut. Byen blir isolert fra omverdenen og menneskene blir preget av frykt og reagerer alle på sin egen måte på de utfordringene de møter. Gjennom øynene til doktor Bernard Rieux følger leseren pestens ødeleggende ferd gjennom byen. Romanen gir et vitnesbyrd om en dyrekjøpt tro på mennesket, på at når alt kommer til alt "er det mer hos menneskene å beundre enn å forakte".

Da Pesten kom ut i 1947, ble Albert Camus' internasjonale ry som forfatter for alvor befestet. Boken ble en verdenssuksess, og regnes i dag som en moderne klassiker. I denne beretningen om dr. Bernard Rieux' kamp mot en pestepidemi har Camus funnet et tidløst, allmenngyldig uttrykk for sitt syn på krigens redsler og menneskets lodd, der det pendler mellom famleden godhet og avmektig ondskap, mellom selviskhet og samhold. Romanen gir et nøkternt vitnesbyrd om en dyrekjøpt tro på mennesket, på at når alt kommer til alt, "er det mer hos menneskene å beundre enn å forakte".

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203204913

EAN 9788203204913

Serie AlfaOmega

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Algerie

Lesenivå Voksen

-En har inntrykk av at mennesket er i stand til hva som helst, sa Tarrou.
-Nei, det kan ikke lide eller være lykkelig i lengre tid. Følgelig er de ikke i stand til noe som har varig betydning.

Det er bare drukkenboltene som ler, og de ler for meget.

Vår kjærlighet eksisterte uten tvil hele tiden, men den var ganske enkelt til ingen nytte, den ble tung å bære, livløs, gold som en forbrytelse eller en dom. For oss ble det bare en tålmodighet uten fremtid og en trassig venting. Sett fra dette synspunktet minte sinnetilstanden hos noen av våre medborgere om de lange køene en så overalt i byen foran matbutikkene. Der hersket den samme resignasjon og den samme lagmodighet, endeløs og uten illusjoner. Men denne følelsen må man tenke seg tusen ganger sterkere når det gjelder atskillelsen, for der dreide seg om en annen hunger som kunne fortære alt.

Forfattere jeg vet jeg burde ha lest noe av, men som jeg ikke har fått meg til å plukke opp noen bøker fra ennå.

• Haruki Murakami
  • Leo Tolstoy
  • Sigrid Undset
  • Dag Solstad
  • Trude Marstein
  • Albert Camus

Hvilke forfattere burde du lest noe av? Hvilke synes du det er flaut å ikke ha lest?

Eit tilfeldig besøk på ein brukthandel resulterte i eit fullt nett med bøker - 19 stk - til NOK 40,00 Kjekt!

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Kvalmen" av Jean-Paul Sartre
  • "Lord Jim" av Joseph Conrad
  • "Livet bruksanvisning - romaner" av Georges Perec
  • "Rødt og svart - historie fra det nittende århundre" av Stendhal
  • "Midaqq-smuget" av Naguib Mahfouz
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "Pelle Erobreren" av Martin Andersen Nexø