Odd er et egg

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Gyldendal 2010 Innbundet

Syv år gamle Odd er en engstelig og ensom gutt, for hodet hans er et egg. Når klassekameratene spør om han vil leke sier han nei, for han er redd for at hodet skal knuses. Da han treffer den tøffe jenta Gunn, får han endelig noen å leke med. Men neste dag er Gunn borte, og Odd begynner å lete.

Fantastisk vakker og trist og morsom bildebok fra stjerneskuddet Lisa Aisato

Tenk deg at hodet ditt er et egg. Som kan knuse når som helst. Hvordan tror du gymtimene med ballspill hadde vært da? Hvordan tror du en tur i kongleskogen hadde føltes? Eller en sykkeltur i den farlige trafikken? Ikke noe særlig, nei. Alt dette vet Odd, for hodet hans er nemlig et egg. Hver morgen pakker han det inn med håndklær og tevarmere så det ikke skal knuse. Gymtimene holder han seg unna, og i skogen går han med kongleparaply. Men så møter Odd Gunn. Hun er ikke redd for noenting, nesten. Men hvorfor går hun omkring i den rare bie-drakten? Og hvorfor forsvinner hun så plutselig? Og viktigst av alt: vil hun ta i mot den fine honningkrukken Odd har kjøpt til henne?En fantastisk vakker og trist og morsom bildebok fra stjerneskuddet Lisa Aisato.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788205399204

EAN 9788205399204

"LA KONGLENE FALLE, HER KOMMER JEG!"

Liste for å halde orden på bøkar eg vil anbefale barn å lese :) Spesielt tenker eg på lillesøstera mi på ti år. Også skal eg bli grunnskolelærar, gleder meg til å lese med borna på skulen!

Her er 9 bøker jeg mener er flotte eksempler på den moderne litteraturen for barn og unge. De tar for seg tunge temaer som sviktende foreldre, mobbing, misbruk og sorg, men det er også bøker som tar vare på et ungt sinns håpefulle blikk på verden.

Fine bildebøker. Mottar gjerne tips om flere:)

• "Vampyrlus!" av Selma Lønning Aarø
  • "Himmelfrokost" av Hee Na Baek