Fugl

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

GYLDENDAL NORSK FORLAG 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no!

Har du noen gang ønsket du kunne fly?

- Kan jeg være med dere? spør jenta.- Nei, sier fuglene, du er altfor stor og tung til at vi kan bære deg. Hadde du bare lignet en fugl og hatt vinger selv så...
Lisa Aisato har laget en vakker og melankolsk bildebok, om en jente som skulle ønske hun kunne fly bort med fuglene når den kalde vinteren nærmer seg. Men for å fly som en fugl trenger man vinger, fjær og helst et nebb også. Med andre ord har jenta et ganske stort, og kanskje umulig, prosjekt foran seg. Men hvis man bare ønsker det hardt nok, og vil det sterkt nok, så kan man faktisk få det til. Selv om det skjer med bitte små fugletripp.

Forlag GYLDENDAL NORSK FORLAG

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205444157

EAN 9788205444157

Da jeg så denne blant nyhetene fra Gyldendal var jeg solgt bare ved å se på omslaget. Man skal ikke skue hunden på hårene også videre, men her var innholdet akkurat like fint som utsiden gav inntrykk av. For en fantastisk nydelig bildebok!

Den rødhårede jenta i Fugl ønsker seg bare en ting: hun vil fly. Hun klatrer opp i trær og ser på fuglene, og ønsker hun var en av dem. En dag spør hun om hun kan få være med dem, og de kikker nysgjerrig på henne og spør om hun kan fly. Jenta svarer at hun tror ikke det, og fuglene svarer at hun nok er for tung til at de kan bære henne. Hadde hun bare lignet en fugl og hatt vinger. Jenta har et mer eller mindre umulig prosjekt foran seg, men om man ønsker seg noe nok, så…

Det er så uendelig mye som ligger mellom linjene i denne boka. La det være sagt at Lisa Aisato er en fabelaktig kunstner. SE PÅ de illustrasjonene, da. Hver eneste side er et kunstverk og en sann fryd for øyet. Jeg blar igjennom den gang på gang og lar meg forføre av talentet hennes. Og da er det nesten for godt til å være sant at fortellingen er så nydelig som den er, også.

Tolkningsmulighetene er nok mange i Fugl. Den er litt melankolsk, jeg tenker at jenta ikke helt passer inn i sin egen art. Hun er rett og slett litt ensom blant menneskene (med unntak av besteforeldrene), men blant fuglene utfolder hun seg. I så stor grad at hun ønsker å bli en av dem.

skriv bildebeskrivelse her

Handlingen er enkel, men ekstremt effektiv i kombinasjon med de fantastiske illustrasjonene. Jeg finner ikke en eneste ting jeg ikke likte med denne lille boka, og jeg har bladd i den mange ganger siden jeg leste den første gangen. Jeg kan ikke annet enn å anbefale den helhjertet, for den er så nydelig. Den snakker rett til hjertet mitt, og gjør seg garantert minst like godt for voksne som den gjør seg for barn. Den handler om drømmer, om umulige prosjekter, om målrettethet, om å ikke passe inn på et sted – men å passe helt inn på et annet, om kjærlighet, om familie, om… alt. Så godt som, i allefall. Tolkningsmulighetene er såpass mange at dette er en mer eller mindre utømmelig bok. Du mååå lese den. Nå.

Denne omtalen ble først publisert på bloggen min, og jeg har fått boka av forlaget i bytte mot en ærlig anmeldelse.

Tristvakkert. Om frihetslengsel? Pubertet? Å trenge noe mer? Mange tolkningsmuligheter, men jeg ser ei ung jente som må vente på styrken sin for å få det hun har behov for. Må teste denne på noen unger i 10-13-årsalderen, tror jeg.

Fantastiske illustrasjoner i denne litt rare og triste historien. En liten jente ønsker over alt på jord å bli en fugl så hun kan fly bort sammen med de andre fuglene i treet. Foreløpig synes ikke 3-åringen at det er noe som helst rart med det og det er dette som gjør boken så god. Jeg tror den kan gi noe til så mange aldersgrupper og bildene i seg selv er nok til å gi deg en stor opplevelse. 3-åringen hjemme blir også oppslukt av tegningene og historien gir henne noe for den er ganske rett frem til tross for alle tolkningsmulighetene den kan ha.

Her er min anmeldelse av "Fugl" (ekstern lenke)

Nydelig bildebarnebok . Vakre bilder og søt tekst. Om ei jente som vil bli fugl. Om lengsel, håp, drømmer som kan bli oppfyllt. Du lan lese mer i blogginnlegget mott HER

To ganger i året gjennomfører Vest-Agder fylkesbibliotek og Kristiansand folkebibliotek barnebokmøter for bibliotekansatte i fylket. Deltagerne bidrar med dette til å holde seg selv og de andre deltagerne oppdatert når det gjelder barne- og ungdomslitteratur.
Gå til bloggen Vest-Agder leser barnebøker: http://barnebokmote.blogspot.no