Nour, hvorfor så jeg det ikke komme?

av (forfatter) og Christina Mediaas (oversetter).

Solum Bokvennen 2017 Innbundet

«I flere måneder nå har spørsmålet holdt meg som gissel: 'Hvorfor tar unge menn og kvinner, født i mitt land, i min kultur, hvis tilhørighet ser ut til å være den samme som min egen, avgjørelsen om å reise til et land i krig, og noen også om å drepe i navnet til en gud som også er min?'»
Denne lille romanen består av en oppdiktet brevutveksling mellom en marokkansk universitetsprofessor og hans elskede datter, Nour. Etter å ha vært sporløst forsvunnet i lang tid, mottar faren en dag et brev fra Nour, med det verst tenkelige budskap: Hun har reist til den irakiske byen Fallujah og sluttet seg til IS. I det som følger utfolder det seg en hjerteskjærende utveksling av følelser, tanker og argumenter for og imot datterens valg. På oppklarende vis belyser denne dialogen begge sider av saken: Farens sjokk og dype fortvilelse over datterens uforutsette radikalisering og datterens egen forklaring på det skjebnesvangre valget hun har tatt.
Rachid Benzine (f. 1971), er en marokkansk forfatter, dramatiker, islamolog og forsker tilknyttet Fond Ricoeur i Paris. Han har utgitt en rekke bøker om islam fra et historisk-kritisk perspektiv. Nour, hvorfor så jeg det ikke komme? har nylig blitt dramatisert under navnet Lettres à Nour.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788256019779

EAN 9788256019779

En intelligent og meningsfylt liten bok om radikalisering, et sterkt og ubrytelig kjærlighetsforhold mellom far og datter, og en dialog i brevform som forvarer sine standpunkter om islam og stadig går til motangrep på den andres innfallsvinkler og tolkninger av Koranen. Sjeldent har jeg lest en mer følelsesladet og intens slutt på en bok. Satt som en vond kule i magen lenge etter at siste side var vendt ...

Bøker jeg har lest i 2017.

• "Tålmodighetens stein - seng-e-saboor" av Atiq Rahimi
  • "Jeg kommer med en gang" av Kyung-Sook Shin
  • "Vi burde alle være feminister" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Kjære gud jeg har det godt har du noe ull" av Mark Levengood
  • "Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket" av Lena Niemi
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Ismael - roman" av Roy Jacobsen
  • "Levende og døde" av Kang Han