God jul

hvor er du?

julaftener jeg har levd, steder jeg har sovet og søsteren min

fortelling

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202392581

EAN 9788202392581

Fikk ikke helt taket på denne boka. Om det var oppleseren (Tone Danielsen (Blåmor)), eller om det var handlingen, er jeg litt usikker på, men jeg ble ikke engasjert. Forsto ikke helt hva forfatteren ville fortelle meg? Heldigvis var ikke boka lang, 2 CD-er, drøyt to timers lytting.

Jeg forstår jo at forfatteren skriver om seg selv og sin barndom, og at de har reist mye rundt i verden. Derav tittelen også tror jeg, for det har vært litt forskjellige feiringer av julaften, og enkelte ikke-feiringer. Gode beskrivelser av stemninger og situasjoner, så jeg forstår jo også hvorfor mange liker dette forfatterskapet.

Veldig mange liker bøkene til Grimsrud, og jeg skal prøve meg på en bok til en gang før jeg eventuelt kutter henne ut.

Beate Grimsrud forteller, lett hoppende frem og tilbake, om sine juler i barndom og ungdom.

Elsker prosaen til Grimsrud. Jeg gråt over flere avsnitt, men andre avsnitt var mer ordinære betraktninger. Tittelen opplever jeg som direkte misvisende.

Man skal alltid gi barn det de ønsker seg. Og er det umulig, skal man hjelpe barnet til ikke lenger å ønske seg det umulige.

Jeg åpner og lukker øynene. Fryser litt. Ligger gjemt i denne enorme ørkenen. Kikker på stjernene og månen og tenker at andre gjør det samme et annet sted. Himmelen snakker alle språk, til alle, til hele jorden.Uthevet tekst

Er det mest synd på den som dør eller på de som blir igjen?

Jeg husker ikke. Men kan ikke glemme.

Etterpå er det utdeling av julepresanger. En bokhandel og en manufakturhandel har gitt gavene. Det er fem rød-, hvit- og blårutete flanellskjorter. Det er sytti gjester. Det er noen herrestrømper. Ellers inneholder gavene til de hjemløse syvendesanser og adressebøker. Hvilke viktige møter skal skrives ned i syvendesansene og hvilke adresser i adressebøkene?

• "Elsket og savnet - en gravferdskonsulents betroelser" av Anne Marie Brenne
  • "Jul på Snekkergården" av Astrid Lindgren