Min søsters vokter

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Heftet

Anna er ikke syk, men hun kunne like gjerne vært det. I løpet av sitt trettenårige liv har hun gjennomgått flere operasjoner. Hennes beinmarg skal redde den eldre søsteren, Kate, fra leukemien hun lider av. Men nå har Anna begynt å stille spørsmål ved hvem hun egentlig er, og hvem hun ønsker å være. Er hun noe mer enn søsterens livredder? For Anna tvinger det seg fram en umulig avgjørelse. En avgjørelse som skal komme til å splitte familien og som også kanskje får fatale følger for Kate.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202312947

EAN 9788202312947

En vakker, rørende og engasjerende bok!

Anna Fitzgerald er 13 år, og ble satt livs for å donere bort navlestrengen til sin døende søster, Kate. Gjennom sitt korte liv har hun uttallige ganger donert blod og benmarg. Søsteren er stadig på nippet til å dø, men legene klarer å holde henne i live med forskjellige medisiner og metoder - også Anna, da. Da det viser seg at Kate trenger Annas ene nyre, får hun nok. Hun engasjerer en advokat for retten til å bestemme over sin egen kropp. Det vil si at hun saksøker sin egen mor. Tiden framover blir vanskelig for familien Fitzgerald, som har det ganske tøft fra før av. Vi følger alle menneskene i saken - de to søstrene, mor, far, den trøblete broren, advokaten og miljøterapeuten. Det er en vanskelig sak som det er vanskelig å finne en løsning på, og det hele munner ut i spørsmålet: hva vil egentlig Anna? Slutten er særdeles overraskende og dramatisk.

Jeg synes dette er en fascinerende og velskrevet bok. Vi følger tiden fra da Annas advokat blir engasjert, til den avsluttes. I mellomtiden får vi også innblikk i situasjoner og tider som en gang har vært. Det er da øynene blir fylt av tårer. Det er spennende å lese hvordan de ulike karakterene takler saken, og hvordan de stiller seg til den. Vi forstår Annas dilemma - hun er lei av å føle seg som en forsøksdukke og forbruksvare, og vet at en nyreoperasjon kan være risikofylt. Hvorfor kan hun ikke selv bestemme om hun vil donere bort nyren sin? Hvorfor føler hun seg så ille til mote når hun kjenner at det er noe hun egentlig ikke vil? Samtidig forstår vi morens frustrasjon - hun elsker begge sine døtre, og vil så gjerne beholde dem begge. Hvem ville ikke gjort det som måtte til for å redde hun som er dødssyk? Ville vi ikke gjort det samme?

Forfatteren virker troverdig i sine beskrivelser av både miljøet på sykehuset, hjemme og i retten. Hun skriver på en engasjerende og spennende måte, så jeg finner boka relativt lettlest. Jeg synes ikke det blir kjedelig er langdrygt. Det eneste jeg vil pirke på, er forholdet mellom advokaten Campbell og miljøterapeuten Julia. Den historien var ikke nødvendig i denne boka, synes jeg.

Slutten er som sagt veldig overraskende, samtidig med noen hint av klisje. Dette er uansett en bok som burde leses! Jeg gleder meg til å se filmen :)

En einstøing er aldri en einstøing fordi han eller hun elsker ensomheten. Folk blir einstøinger fordi de har forsøkt å tilpasse seg omverdenen, men andre mennesker har skuffet dem, gang på gang.

Et fotografi sier "Du var lykkelig, og det øyeblikket ville jeg fange". Et fotografi sier "Du betydde så mye for meg at jeg la alt annet til side for å se på deg."

Ble fristet til å prøve å fullføre denne leseutfordringen. Når jeg har lest en av bøkene som passer inn under et kriterie nedenfor, vil dette bli satt i fet skrift, og boken legges til listen med beskrivelse av hvilken kategori jeg har plassert den i.

En bok på mer enn 500 sider
En romantisk klassikker
En bok som det har blitt laget film av
En bok som ble publisert i år
En bok med et nummer i tittelen
En bok skrevet av noen under 30
En bok med ikke-menneskelige karakterer
En morsom bok
En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
Et mysterium eller en thriller
En bok hvor tittelen kun er ett ord
En novellesamling
En bok hvor handlingen foregår i et annet land
En bok som ikke er fiksjon
En populær forfatters første bok
En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
En bok en venn har anbefalt deg
En bok som har vunnet en Pulitzer Prize
En bok basert på en sann historie
En bok fra bunnen av leselista di
En bok moren din elsker
En bok som skremmer deg
En bok som er over 100 år gammel
En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
En biografi
En bok som du fullfører på en dag
En bok med antonymer i tittelen
En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
En bok som ble utgitt året du ble født
En bok som har fått dårlig omtale
En trilogi
En bok fra barndommen din
En bok med et trekantdrama
En bok satt til fremtiden
En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
En bok med en farge i tittelen
En bok som fikk deg til å gråte
En bok med magi
En tegnet roman
En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
En bok du eier, men aldri har lest
En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
En bok med et annet originalspråk
En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
Et skuespill
En bannlyst bok
En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Følger trenden og lager liste

Bøker jeg har lest i år

• "Min datter tro" av Jodi Picoult