London 2084

en fortelling om fremtidige forbrytelser

av (forfatter) og Tor Åge Bringsværd (forfatter).

Pax 2014 Innbundet

År 2084: Havnivået har steget og satt byer og land delvis under vann. Ozonlaget er tynt, dyrelivet er nesten utryddet, og ny teknologi og et formidabelt offentlig overvåkningssystem har skapt en radikalt annerledes hverdag.

En vanlig grå aprildag i Oslo får privatetterforsker Robert Altermann en overraskende ny sak i fanget: I London er en ung mann funnet død, en mann som viser seg å være knyttet til Robert Altermann på måter han ikke kunne ha forestilt seg. Han drar straks over for å gjøre sine egne undersøkelser. Dette fører ham inn i en verden av lyssky nettgambling, organhandel og utstrakt eksperimentering med biologisk materiale og menneske-maskin-grensesnitt. Og å drive privat etterforskning i et samfunn der alt og alle er under konstant observasjon, og man ikke kan gjøre noe uten å etterlate seg elektroniske spor, er en utfordring selv for den drevne datasnoken Robert Altermann.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Genre Science fiction Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 2000-tallet

Omtalt sted London

Science fiction er ikke alltid fascinerende ...

Handlingen er et godt stykke inn i fremtiden, nærmere bestemt 2084, og verden og menneskene har gjort noen forandringer enn det vi er vant til i dag. Robert Altermann får vite at en nære og ukjent relasjon av ham er funnet død i London. Han er privatetterforsker, og han får denne beskjeden av en fyr som heter Stig Holm. Robert drar straks til London etter denne urovekkende nyheten, og han blir dratt inn i mildt sagt i forskjellige miljøer under etterforskningen av den døde mannen. Robert blir dratt inn i nettgamling, dyrepark, menneskeorganger til sags og mye annet rart. Hva har alt dette med mannens død å gjøre? Sammen prøver Robert Altermann og Stig Holm å løse saken.

Først og fremst så er jeg ikke helt vant til science fiction sjangeren. Det er ikke akkurat det jeg har lest mest av og heller ikke fått skrekken. Før har jeg lest Haikerens guide til Galaksen av Douglas Adams, og Across the Universe av Beth Revis. Så erfaringen er relativt liten, men jeg er en nysgjerrig person og liker å lese fra mange sjangre selv om mørk litteratur er favoritten.

Boka er relativ kort og er ikke på noen som helst måte avansert. Dette er ikke science fiction med mange avanserte teknologiske beskrivelser. Den er mer overflatisk og ikke så detaljert. Boka består jo bare av 200 sider, så man har ikke mange sidene å gjøre science fiction avansert på. På en måte føles det ikke ut som om boka kommer ordentlig i gang siden den er så kort. Og det som irriterte meg mest var at alle personene ble hele tiden presentert med både fornavn og etternavn. Det gjør karakterene for min del ganske upersonlige og det blir en stor avstand fra karakterene og leseren. Og litt irriterende med denne fortellermåten, sa Robert Altermann, tenkte Robert Altermann og gjorde Robert Altermann osv ... Det er Robert Altermann her og Robert Altermann der. Jeg ble mektig lei av navnet hans underveis. Jeg kunne ikke noe for det.

Det var heller ikke så mange science fiction elementer. Den jeg husker best er at menneskene hadde innebygd mobil/telefon. Så menneskene slapp i alle fall å rote bort mobilen. Og noen andre elementer var også med, som jeg ikke vil røpe, men likevel er ikke det ikke en ren og skjær science fiction bok. Det var noe som manglet, men jeg vet ikke hva.

Jeg ble heller ikke noe særlig glad i forfatternes skrivemåte. Den var litt vel tørr, det var lite som hendte, og alt ble litt pappaktig. Jeg ble ikke godt kjent med karakterene og noen ble litt vel usynlige. Og jeg var ikke engasjert nok til å bry meg om hva som hendte med karakterene. Om de døde eller levde var jeg på en måte revnende likegyldig til.

Alt i alt var dette en grei bok å "smålese" i. Men vil du ha mer avansert science fiction med fullpakket action, er det nok ikke en bok for deg. En grei bok hvis man vil ha noe lett å lese.

Helt ok ---men ikke FASINERENDE

Kjedelig!!!

Skremmende og tankevekkende tema. Og vi er på god vei.

B&B kan sine ting, men det blir litt lettvint dette. Så sånn sett litt uforløst.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Vår verden er dugg" av Tor Åge Bringsværd