Bouvetøya 2052

Samlaget 2015 Innbundet

Klima-thriller lagt til framtida

Året er 2052. Startskotet går for tidenes heftigaste nett-reality, ein klimakonkurranse på isolerte Bouvetøya i Sørishavet.

Ein ungdom frå kvar verdsdel, kvar med sine unike eigenskapar, skal knive om enorme pengesummar. Dei skal vere offline i tre dagar, mens resten av verda kan følgje dei gjennom liveoverføringar. Men er Bouvetøya 2052 verkeleg ein sjanse til å endre planetens framtid? Mot si vilje blir den norske aktivisten Roland vikla inn i eit spel på liv og død.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2015

Genre Thrillere

Omtalt sted Sør-Atlanteren

Lars Mæhle, som blant annet har skrevet fantasyserien Landet under isen og krimserien om psykologen Ina Grieg, er ute med en dystopisk thriller for ungdom på Samlaget – Bouvetøya 2052.

Vi befinner oss i Oslo i 2052. Vi har sagt farvel til demokratiet og diktaturet er en realitet i Oljetriangelet Danmark, Norge, Skottland. All olje-motstand knebles, sammen med en hver satsing på klimavennlig energi. Selv om klimaendringene er en realitet, er det forbudt å ytre seg om klimaspørsmål. Det er pengene som styrer i Oljetriangelet! Vår verden er med andre ord blitt pill råtten.

Fremtidsvisjonen i Bouvetøya 2052 er ikke et helt usannsynlig scenario. Svakhetene i romanen ligger da heller ikke i behandlinga av klimaspørsmålet, men i sammenblandingen av klima og reality. I denne boka deltar fem ungdommer mer eller mindre frivillig i et realityprogram på Bouvetøya – et av verdens mest ugjestmilde steder – hvor de skal overleve på egenhånd, samtidig som de skal løse en rekke vanskelige klimaspørsmål. Spillet er ingen lek, og døden kan fort bli konsekvensen for den som ikke følger med i timen. Jeg skal ikke påstå at reality-konseptet er oppbrukt etter Dødslekene, særlig originalt er det imidlertid ikke lenger. Det er heller ikke dystopien som sjanger. Det skal godt gjøres skape noe nytt og unikt. Det klarer ikke Mæhle heller.

Heller ikke personskildringene er Bouvetøya 2052s sterke side. Hovedpersonen, Roland, er en hvemsomhelst, og selv om jeg faktisk synes at det er et pluss i en sjanger oversvømt av karakterer som er fremstilt som umuligheter, er han og de andre personene i boka såpass sjelløse at jeg ikke bare har problemer med å skille dem fra hverandre, men også blir likegyldig til hvordan det går med dem.

Er det noe Mæhle imidlertid kan, er det å skape spenning. Man kastes rett inn i en historie som er spennende fra side en, og boka er utstyrt med en rekke cliffhangere som gjør at man stadig drives videre i lesinga. Kapitlene i boka korte, språket flyter fint og nynorsken er lett å lese. Og selv om jeg personlig ikke synes at historien er særlig original, liker jeg at boka har en så soleklar moral og at det er en såpass tydelig sammenheng mellom dagens samfunn og fremtidens. Boka avsluttes forøvrig med en vri som indikerer en oppfølger innen en annen, tilstøtende sjanger, og jeg er selvsagt spent på hvordan det eventuelt går videre. Samlet sett er Bouvetøya 2052 ei helt grei ungdomsbok og jeg anbefaler den gjerne videre.

Boken reiser utvilsomt mange viktige spørsmål, men den blir alt for rotete for meg. Det skal være en svært rutinert ung leser kom klarer å ta seg inn i denne tenker jeg.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Trodde kanskje jeg var litt sent ute, men jeg kunne ikke finne ei slik liste her på bokelskere. Så da har jeg laget ei sjøl. Oversatt fantasy er også tatt med. Kom gjerne med tips. Og her er definisjonen av "fantasy" temmelig romslig. Kunne kanskje kalt lista "Fantastisk litteratur på nynorsk"? Mulig den døpes om etterhvert.

Bøker som tar opp tematikken klima, miljø og økologi.

Hva skjer når klimaet forandrer seg og verden ikke lenger er slik vi kjenner den? Her har vi samlet romaner som handler om hvor skremmende verden kan bli dersom vi ikke får stoppet klimaødeleggelsene.

• "Øya" av Yves Grevet
  • "Nemesis venter" av Liv Eirill Evensen