Lappskatteland

en familiesaga

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Bazar 2011 Innbundet

En ung kvinne finner et par skobånd på morens loft, men moren har aldri vedkjent seg sine samiske røtter og påstår at hun ikke vet noe om skobåndene. Den unge kvinnen bestemmer seg for å lete etter spor i familiens fortid. Historien begynner med Njenna i 1862. Hun forlot familien sin i nord for å begynne et nytt liv. Men mistroen til samer preger både hennes liv, og livet til hennes barn og barnebarn.

Forlag Bazar

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

Omtalt sted Norge Sverige

Man fødes naken og dør tomhendt. I mellomtiden må man leve.

Man tror at livet skal gi svarene, men kanskje det er tvert imot. Livet serverer løgnene som man siden må forsøke å gjennomskue.

Han var øyne med smilerynker. En blid munn og mild taushet hun pleide å rulle seg i som barn.

Skogsamene kom til å leve nær nybrottsfolkene. De ryddet seg plass side om side med dem . Lært å plante og dyrke. Snakket svensk. Langsomt forsvant deres eget språk. Direktivene var statens, samisk var farlig og ble forbudt, men kanskje var det overilet i disse traktene. De ble bofaste, la bort koftene og pratet svensk. Det måtte til. Men sjelen, hva gjorde man med den? Forsøkte man å ta vare på den som min morfar, som holdt fast på sove ute? Som forbannet lønnsslvariet og syntes han var et dyr i bur når han hver dag trasket til jobben? Eller stappet man den sammen med skohøy i fottøyet, så hvert skritt minte en om hvor man hvor man kommer fra? Eller bevarte man den i de kjærlig kledde barna i pels og vevde bånd med røde og blå luer på hodet? Det er vanskelig å vite. For et sted på veien døde vi, vi etterkommere med lik usalige ånder streifer over markene for å finne et sted vi kan kalle vårt. Uvelkomne, oversette, Usynlige.

Et utvalg nyere skjønnlitteratur med samisk innhold

Har samlet en del bøker som jeg har lest som har med ulike flyktingesituasjoner å gjøre, både i romanform og biografiform. Har også tatt med et par bøkersom handler om personer som er på flukt innenfor sitt eget land. Uthevet tekst

• "Stolt" av Benjamin Baarli Silseth
  • "Elsket og savnet - en gravferdskonsulents betroelser" av Anne Marie Brenne
  • "Alltid hos deg" av Maria Ernestam
  • "Begynnelsen" av Cynthia Harrod-Eagles
  • "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Å dele gir styrke" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Fem dager igjen" av Julie Lawson Timmer
  • "Mrs. Lewis - fortellingen om min kjærlighet til C.S. Lewis" av Patti Callahan
  • "Nye veier" av Mariela Årsandøy
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Post mortem - med begravelsesagenten på åstedet" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen