Andrea D

Tiden 2006 Innbundet

To tvillingsøstre er tilbake i barndomshjemmet hos sin senile mor. I ett døgn sitter de på loftet og forsøker å rekonstruere livshistorien til Andrea D, en jødisk jente som vokste opp i Polen og Litauen tidlig på 1900-tallet. De kjenner bare fragmenter av historien hennes, fragmenter som er nedtegnet i en svart bok de leser i. Selv må de dikte videre for å fylle ut de blanke feltene. Men hvorfor er det egentlig så viktig for dem å finne ut hva som skjedde med Andrea D?

Roman om jødisk pike på flukt under krigen veves sammen med nåtidsfortelling om kvinne som står ansikt til ansikt med sin vonde barndom Romanen forteller historien om Andrea D, en polsk jødisk pike som under krigen må legge ut på en lang fluktreise til Kobe i Japan og deretter til Shanghai. På nåtidsplanet finner vi den kvinnelige jegfortelleren i romanen. Hun sitter på et loft sammen med sin tvillingsøster. Sammen leser de historien om Andrea D i en svart bok, mens den senildemente moren deres romsterer i huset under. Men hva slags bok er egentlig den svarte boka? Og hvor har fortelleren denne boka fra? Det er flere gåter som må besvares i denne romanen. Romanen handler om å forsøke å finne fram til en helhetlig historie når man bare kjenner biter og brokker av den. Dette er også en roman om om hukommelse og glemsel og om godhet og ondskap. Fortellingen utspiller seg på flere plan og den formidler en dyp humanisme.Margaret Skjelbred debuterte som lyriker i 1983, og har siden gitt ut dikt, barnebøker og romaner for voksne. Hennes siste roman var den kritikerroste "Gulldronning, perledronning", som kom i 2004.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205352353

EAN 9788205352353

Omtalt tid 1900-1945 1990-1999

For en leseopplevelse det ble etter hvert. Har skrevet om den på bloggen. Link til innlegget

En litt uvanlig bok med uante vendinger. Handler om Lea og moren . Ettersom historien skrider fram forstår en mer av morens historie. Veksler mellom fortid og rekonstruksjon og nåtid, om ufattelige tap og overgrep og fortid i Polen og Litauen.

Disse menneskene tjatret nok ikke bare om vær og vind eller utvekslet matoppskrifter. De snakket, på russisk, om vonde rykter, om mord og brann, om flukt og forvirring, om fortvilelse. ……Fuglefangeren har spent ut nettet sitt og jaget opp en sverm av fugler som bakser redde og fortvilte mot de lumske maskene. Noen har sluppet igjennom, de har søkt tilflukt i Litauen, men kan de føle seg trygge der? Ingen rundt bordet har lenger tro på det. Men finnes det noen mulighet til å komme seg vekk i en verden der aller grenser er stengt?

De flokket seg rundt sine skriftlærde som geiteflokken rundt gjeteren sin på Gileads fjell. Hvis han sa at de ikke skulle reise, da reiste de ikke. Aldri blir troen så steil og sta som i prøvelsens stund.

Verden har aldri hatt noen mangel på djevler, sier Aurora prosaisk. -Og ondskap er jo også en fornybar ressurs, om den kan kalles det, fornybar og med ufattelige krefter.

Å, så ofte jeg hadde våknet slik, ikke til svarttrostens melankoli, men til den øde stillheten den synes å slippe de sorgfulle strofene sine ut i. Så mange ganger jeg hadde kavet meg ut av senga og klamret meg til søster mens vi ilte formålsløst fra rom til rom. - Mamma? ... Mamma? ... Er du her, mamma? Det var aldri hun som mistet meg, det var jeg som mistet henne.

Nå har jeg en utrolig full bokhylle, jeg er overhodet ikke en strukturert person, men har innsett at nå trengs det hjelp! Så skal prøve å lage en liste over bøker som jeg skal lese i den rekkefølgen jeg setter opp, og jeg har lovet meg selv at det blir ingen nye kjøp før jeg har lest denne lista,; Lista er en "salig blanding", og det håper jeg fører til at jeg klarer å gjennomfører den. Dette er i såfall bare begynnelsen, det er mange uleste bøker i mine bokhyller;(, så det blir forhåpentlig flere slike lister fra meg!

Eit knippe bokomslag frå boksamlinga mi som eg har hatt sansen for og likt. Enjoy!

født 25. januar 1949 i Stokke i Vestfold

Wikipedia

Nå akter jeg å ta hennes forfatterskap for meg (voksne)

For barn:

* Vestfold fylkeskommunes Kunstnerpris i 1990
* Tønsberg kommunes kulturpris 1994
* Vestfolds Litteraturpris 2000
* Amalie Skram-prisen 2005

Har samlet en del bøker som jeg har lest som har med ulike flyktingesituasjoner å gjøre, både i romanform og biografiform. Har også tatt med et par bøkersom handler om personer som er på flukt innenfor sitt eget land. Uthevet tekst

Noen av årets gleder og kanskje forargelser.

• "Vildresinn - roman" av Margaret Skjelbred
  • "Alvemål - roman" av Margaret Skjelbred