Løp svartøre løp

dikt

av (forfatter), Rawdna Carita Eira (gjendikter) og Heaika Hætta (gjendikter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Sentral i denne diktfortellingen står forholdet mellom reinsdyret Svartøre og jenta som er diktenes jeg. Parallell tekst på bokmål og samisk.

løp svartøre løp / ruohta muzetbeallji ruohta er en poetisk, bevegelig og billedsterk diktfortelling. Sentralt i fortellingen står forholdet mellom reinsdyret Svartøre og jenta som er diktenes jeg. Vi møter henne når hun som ung jente merker kalven i det kullsvarte øret, og gjennom diktene følger vi hennes liv og Svartøres, til dyret henger over slaktebordet. Det handler om kjærlighet og frihet, om det tette forholdet mellom menneske og natur, om å måtte gi slipp på noe som står en nær ? og akseptere at det er slik livet er. Det handler om åpenhet og tilstedeværelse, og om å se kjærligheten som en kraft som forblir, selv om alt annet forandres.
Boken er trykt i to deler - på samisk og norsk.Gjendiktning til samisk ved: Rawdna Carita Eira & Heaika Hætta
ruohta muzetbeallji ruohta lea poehtala?, lihkádeaddji ja nana govvideaddji diktamuitalus. Guovddá?is muitalusas lea boazu Muzetbeallji ja nieida, ja sudno lagas oktavuohta, ja nieida leage ie? divttaid muitaleaddji. Mii deaivvadit nieiddain go son nuorra agis vuoh??an merke miesá?a muzet bealji, ja divttaid bokte ?uovvut su ja Muzetbealji eallima, dassá?ii go dat sárvvisin hea?gá njuovvanbea?kka bajil. Dás lea sáhka ráhkisvuo?a ja friddjavuo?a birra, lagas oktavuo?a olbmo ja luonddu gaskka, go ?addá guo??it juoidá mii lea olbmo lahka ? ja dohkkehit ahte nu lea eallin. Lea sáhka rabasvuo?as ja eallimis, ja dovdat ráhkisvuo?a fámu mii lea bisteva?, vaikko buot eará rievdá.
Girji lea deaddiluvvon guovtti oasis - sámegillii ja dárogillii.Sámás: Rawdna Carita Eira & Heaika Hætta

Parallell tittel Ruohta muzetbeallji ruohta

ISBN13 9788205418738

EAN 9788205418738

Språk Bokmål Flerspråklig Nordsamisk

Et utvalg nyere skjønnlitteratur med samisk innhold

Vi etablerte en lesesirkel i januar 2019, i det nasjonale bokåret, med formål å lese 12 ulike nordnorske forfattere ila. året. Listen oppdateres fortløpende.

Nordnorsk lesesirkel startet i januar 2019 (egen liste for fjorårets leste titler). Vi leser en nordnorsk forfatter i måneden, og møtes en gang i måneden for å snakke om lest bok.

• "Fugletribunalet - roman" av Agnes Ravatn
  • "La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson