Elsket og savnet

en gravferdskonsulents betroelser

av (forfatter) og Eva Høydalsvik (medforfatter).

Kagge 2019 Innbundet

Døden handler om de levende. Meningen med livet kan være et vanskelig tema, men en ting er sikkert: Døden kommer til oss alle. Kanskje er det en trøst å vite at dine etterlatte vil bli godt ivaretatt av en gravferdskonsulent. Meg, for eksempel.

Mine møter på jobb preges av sorg i mange varianter. Sorg kan være vakkert, men også grusomt. Mennesker uten en fasade, eller filter, mellom følelsene sine og resten av verden blir grenseløse. Jeg har opplevd nydelige møter, preget av gode minner og sterke bånd, men jeg har også opplevd å måtte være fredsmekler, og jeg er blitt utsatt for verbale angrep. Mennesker i sorg har ofte behov for at det er noens skyld. Jeg blir lett tilgjengelig. Men det er ikke min skyld at noen dør. Jeg bare er her, om dere trenger meg.

Forlag Kagge

• "Kjære verden - en syrisk jentes historie om krig og bønn for fred" av Bana Alabed
  • "En seksti under - alt om dødsfall, likhenting, forråtnelse og en begravelsesagents liv" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås
  • "Hitler - min nabo" av Edgar Feuchtwanger
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Piken fra Piemonte - roman" av Fioly Bocca
  • "Åndenes makt - jakten på det uforklarlige" av Tom Strømnæss