Kongen av gutterommet

hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk

av (forfatter) og Webjørn S. Espeland (medforfatter).

Aschehoug 2018 Innbundet

Kongen av gutterommet er historien om en 27 år gammel dataspillende gutt fra Telemark. Dennis Vareide står bak flere av verdens mest populære fenomener for dataglade unge. Dennis Vareide er Norges største Youtube-stjerne. Videoene hans har til sammen over en halv milliard visninger, og siden 2014 har han og kameraten Preben Fjell stått bak Prebz og Dennis, den største Youtube-kanalen i Norge. Dennis Vareide har blant annet laget den offisielle traileren for et av verdens mest populære dataspill, Minecraft, han var hjernen bak farsotten Survival Games, og han har utviklet spillservere for millioner av brukere. I Kongen av gutterommet forteller han åpenhjertig blant annet om hvordan det var å være VIP-gjest på Minecon i Paris, å bli en turistattraksjon i Bamble for bilferierende familier, vennskapet med Prebz, bruddet med Noobwork, Farmen Kjendis, sitt eget engasjement for Kreftforeningen, og hvorfor han fortsatt ikke har råd til egen leilighet. Denne boken gir et sjeldent innblikk i Youtube-bransjen, om penger, reklameinntekter, og tapte muligheter. Dette er også historien om to av de mest populære (og lite omtalte) aktivitetene til dagens ungdom: Dataspill og Youtube.

ISBN13 9788203297090

• "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Naken" av Anna Rasmussen
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Lars Monsen - mitt liv" av Lars Monsen
  • "Petter uteligger - en fortelling fra gata" av Petter Nyquist
  • "Pass på liten og på stor - en historie om å ta vare på hverandre" av Jostein H. Sandsmark
  • "Shirog - jenta jeg en gang var" av Isabel Raad
  • "What is love" av Odd-Magnus Williamson