Kautokeino, en blodig kniv

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Oktober 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Det er mer enn 30 kuldegrader ute en februarnatt et sted mellom Luleå og Pajala i Nord-Sverige da Anna Magnussen kjører på en rein. Hun er på vei mot Kautokeino for første gang på mange år. Hun er jurist og assisterende statsadvokat ved tingretten i Stockholm. Nå har mormoren ringt og bedt henne komme. Fetteren er anklaget for voldtekt, og familen trenger hjelp for å renvaske ham.Men politiutredningen gjør Anna betenkt. Her er konflikter hun ikke forstår. Da to personer blir drept, og hun selv havner i livsfare, må Anna gå dypere inn i kulturen - og samtidig holde sitt juridiske hode kaldt. "Kautokeino, en blodig kniv" er en spenningsroman om motsetningene mellom tradisjon og modernitet, om lov og rett på Finnmarksvidda.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Finnmark

Lars Petterson er et ubeskrevet blad når det gjelder bokskriverkunst, men pass opp alle dere "krimforfatterwannabees" der ute; denne mannen kan skrive!
Det er sjelden mine leseopplevelser forårsaker terningkast seks, stående ovasjoner og superlativer på øverste hylle, men denne boka er et must for alle spennings- og krimfantaster.
Jeg klarte ikke å legge boka fra meg, og det resulterte i en lesemaraton av de helt sjeldne.

Miljøbeskrivelser, karakterene og selve plottet er bare helt nydelig og svært troverdig presentert.
Petterson skriver om snø, Finnmarksvidda og reindrift slik at det føles som selv å befinne seg på boksidene, ved siden av hovedpersonen Anna Magnussen.
Sistnevnte skal bistå juridisk i en voldtektssak der gjerningsmannen befinner seg i hennes egen slekt. Anna finner ut mer enn lokalsamfunnet synes behagelig. Etterforskningen eskalerer, og i takt med denne skjer to drap. I tillegg kommer hun selv i fare.
Med forfatterens nennsomme skildringer blir vi med på en reise gjennom hovedpersonens egne røtter i samisk kultur og tradisjon, der det finnes mye usagt og sosiale koder som skal forstås. Saken rulles opp i takt med at Anna også finner ut mer om seg selv og sin morskultur, - et flott bakteppe til krimplottet.
På sett og vis minner tematikken og det usagte litt om filmene "Jegerne" ( I og II), for de av dere som har sett dem.....
En heidundrende debut, Lars Petterson, jeg gleder meg til fortsettelsen!
Har sagt det før over her, men sier det igjen; sekser på terningen, anbefaler denne godteposen av ei bok på det aller varmeste!

Til syvende og sist blir man formet av forventninger og krav. Men det er jo ikke det samme som at man alltid må tilfredsstille alle andres krav og forventninger.

Et utvalg nyere skjønnlitteratur med samisk innhold

• "Henriette Schønberg Erken - en norgeshistorie sett fra kjøkkenbenken" av Maria Berg Reinertsen
  • "Ghostman" av Roger Hobbs
  • "Mamma forsøkte - fortellinger" av Jens Lapidus