Våke over dem som sover

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Vi følger den unge, samiske kunstneren Amund Andersen, som reiser til Kautokeino for å jobbe med hovedverket til ei utstilling. Tilsynelatende driver han ørkesløst rundt i bygda de neste ukene, men utenfor leserens rekkevidde formes konturene av Amund Andersens hovedverk. Arbeidet med verket leder leseren inn i et stadig dypere mørke. Vekselsvis flyttes handlinga bakover i tid og følger utsnitt av Amund Andersens oldmors, bestefars og mors liv i de samiske bygdene i Skånland i Sør-Troms. Romanen tematiserer maktstrukturer, seksualitet og omveltningene i det samiske samfunnet de siste hundre årene.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202439781

EAN 9788202439781

Omtalt sted Finnmark Troms

Tildelt litteraturpris Havmannprisen 2014

Jeg vet du går framfor brødrene dine, sier hun. Jeg vet det må være tungt for deg, å være den som alltid går fremst.
Hun snur seg mot ham. Han biter seg i leppa, ser rett fram, inn i ilden.
Jeg klarer meg, sier han.
Det vet jeg, sier hun. Du er sterk. Det har du alltid vært. Men jeg vil at du skal vite det. At jeg ser det. At jeg vet.

Det er de mjukeste hjerter som til slutt blir hardest, sa hun, for de mjukeste hjerter har intet valg.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Et utvalg nyere skjønnlitteratur med samisk innhold

Vi etablerte en lesesirkel i januar 2019, i det nasjonale bokåret, med formål å lese 12 ulike nordnorske forfattere ila. året. Listen oppdateres fortløpende.

Bøker jeg leste i løpet av året

• "Eid - roman" av Ingvild Solstad-Nøis
  • "Gutten ingen ville ha" av Trude Trønnes
  • "Mørket er et mirakel - dikt" av Sonja Nyegaard
  • "Lufte gaupene - roman" av Julie T. Stangebye
  • "Mor, jeg vil hjem - roman" av Wenche-Britt Hagabakken
  • "Bøen - noveller" av Joakim Hunnes
  • "Hvis vi overlever krigen - krigen i Finnmark sett gjennom et barns øyne" av Bjarnhild Tulloch
  • "Kjære pappa - vi er andre menn no" av Kjartan Brügger Bjånesøy
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth
  • "Sommer i Norge" av Taran Bjørnstad
  • "Naturhistorie - roman" av Marte Huke