Ingen må vite

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Norge

Språk Nynorsk

Aina Basso er historiker og det merker man på de tidsriktige detaljene i denne debutromanen. Basso skrev en historisk masteroppgave om blodskam på 1700-tallet. Da var straffen for å få barn med nære slektninger halshugging. Hun fant stoffet til denne romanen i rettsdokumenter og tingbøker fra 1700-tallet, på Statsarkivet i Trondheim og på Riksarkivet i Oslo og København. Det har ført til en nydelig roman om Ingeborg og Mikkel og om et vondt og vanskelig tema. Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

For de som ønsker å lese nynorsk

Små bøker som tar liten plass i kofferten. Behageleg innhold. Låg vekt. Lar seg dele med andre. Fine. Spanande. Tåler litt vassprut og solkrem. Traktorstøv og oljesøl. Låg pris. Engelsk og norsk.

Boktips hadde vore gøy. ;) Det er vel eigentleg målet med denne lista mi.

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

• "Fange 59. Taterpige - roman" av Aina Basso
  • "Inn i elden - roman" av Aina Basso