Roskilde

Flamme 2009 Heftet

Handlingen i romanen er lagt til Roskildefestivalen. Hovedpersonen, som har vært på festivalen flere år på rad, forteller om de beste konsertene, de verste festene, og gutten som var her i fjor. Dette er forfatterens debutroman.

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202311551

EAN 9788202311551

Omtalt sted Danmark Oslo

Hvis du lurer på om du skal dra på Roskilde burde du lese denne boka. Hvis du har vært på Roskilde kommer du til å kjenne igjen mye morsomt. Og hvis det er lenge siden du var der, kommer du ganske sikkert til å få lyst til å dra dit igjen. Fine beskrivelser av konsertopplevelser, områdets oppbygning, livet i telt, spenningen, drama mellom andre festivaldeltakere og dynamikken som en gjeng på tur. Krydret med litt kjærlighet, vennskap og lidenskap til musikk.

"Bussen kjører ut av parkeringsplassen og vi har kyssa og vi har sovet og vi har skreket og vi har krangla og vi har elsket og vi har vært våte og vi har vært svette og vi har vært trøtte og vi har vært fulle og vi har vært sinte og vi har vært overraska og vi har vært overvelda og vi har vært tøffe og vi har vært gretne og vi har vært møkkete og vi har vært hese og vi har vært dumdristige og vi har vært drita og vi har vært glade og vi har ikke vært feige."

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Av de 105 tekstene jeg leste i fjor er disse som skilte seg ut fra mengden.

Bøker i lite format som egner seg godt å lese på farten, og som er små nok til å ligge blant nøkler, mobil og andre essensielle ting i vesken.

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

De bøkene jeg rakk å lese i det Herrens år 2012.

• "Øya" av Linn Strømsborg
  • "Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd - prosa" av Rune F. Hjemås
  • "Møt meg, møt meg, møt meg - på interrail fra 21. juli til 21. august" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Furuset" av Linn Strømsborg
  • "Indianarar - noveller" av Rune F. Hjemås
  • "Bare ukedager" av Cecilie Aurstad
  • "Våkner om natten og vil noe annet - roman" av Geir Gulliksen
  • "Du dør ikke" av Linn Strømsborg
  • "God morgen og god natt - dikt" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det" av Audun Mortensen
  • "Anleggsprosa - kortprosa" av Tina Åmodt
  • "Jeg trenger deg mer enn jeg elsker deg og jeg elsker deg så himla høyt - roman" av Gunnar Ardelius