Roskilde

Flamme 2009 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Handlingen i romanen er lagt til Roskildefestivalen. Hovedpersonen, som har vært på festivalen flere år på rad, forteller om de beste konsertene, de verste festene, og gutten som var her i fjor. Dette er forfatterens debutroman.

Roskilde er alltid et sted å dra. Særlig for kidsa, men ikke utelukkende. Det er et sted å bli musikalsk oppdatert, festivalt innlosjert og sosialt engasjert. Debutant Linn Strømsborg (f. 1986) er selverklært roskildetjei, hun har vært der fem år på rappen og skrevet ei bok om og fra disse dagene og åra. Vi følger ei jente med tre venner i to telt, fra konsert til konsert, scene til scene, dag til natt og ølbrett til ølbrett. Det er ikke bare fest, så klart, men det er festival, og Strømsborg klarer å fange det både smått nostalgiske og desidert tidløse rommet som hvert år oppstår på ei svær mark i Danmark. Ei lykkebok!

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202311551

EAN 9788202311551

Omtalt sted Danmark Oslo

"Bussen kjører ut av parkeringsplassen og vi har kyssa og vi har sovet og vi har skreket og vi har krangla og vi har elsket og vi har vært våte og vi har vært svette og vi har vært trøtte og vi har vært fulle og vi har vært sinte og vi har vært overraska og vi har vært overvelda og vi har vært tøffe og vi har vært gretne og vi har vært møkkete og vi har vært hese og vi har vært dumdristige og vi har vært drita og vi har vært glade og vi har ikke vært feige."

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Av de 105 tekstene jeg leste i fjor er disse som skilte seg ut fra mengden.

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Bøker i lite format som egner seg godt å lese på farten, og som er små nok til å ligge blant nøkler, mobil og andre essensielle ting i vesken.

Små bøker som tar liten plass i kofferten. Behageleg innhold. Låg vekt. Lar seg dele med andre. Fine. Spanande. Tåler litt vassprut og solkrem. Traktorstøv og oljesøl. Låg pris. Engelsk og norsk.

Boktips hadde vore gøy. ;) Det er vel eigentleg målet med denne lista mi.

• "Øya" av Linn Strømsborg
  • "Stockholm sier" av Victoria Durnak
  • "Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd - prosa" av Rune F. Hjemås
  • "Møt meg, møt meg, møt meg - på interrail fra 21. juli til 21. august" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Indianarar - noveller" av Rune F. Hjemås
  • "Våkner om natten og vil noe annet - roman" av Geir Gulliksen
  • "Furuset" av Linn Strømsborg
  • "Bare ukedager" av Cecilie Aurstad
  • "God morgen og god natt - dikt" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Selvportrett" av Édouard Levé
  • "Anleggsprosa - kortprosa" av Tina Åmodt
  • "Jeg trenger deg mer enn jeg elsker deg og jeg elsker deg så himla høyt - roman" av Gunnar Ardelius