Hvis en reisende en vinternatt

av (forfatter) og Jorunn Aardal (oversetter).

Aschehoug 2000 Heftet

Romanens hovedperson er du, Leseren, som lokkes inn i en labyrint av overraskelser. Du vender tilbake til bokhandleren for å bytte ditt eksemplar av boka, men oppdager at alle eksemplarene er like. I bokhandelen treffer du Ludmilla, Leserinnen, ute i samme ærend, og dere bestemmer dere for å utforske boka sammen. Den består av ti påbegynte romaner som ender i høydepunkter av uutløst spenning. De er forskjellige i handling og stil. Likevel er de vevd inn i hverandre, og spenningsromanen har stått modell for samtlige. Forfatteren sier samtidig mye om bøker og lesning.

En forbløffende roman, noe så originalt som en du-roman, der Leseren er hovedpersonen. Og Leseren lokkes inn i en labyrint full av spenning og overraskelser. Han vil bytte sin håpløse bok, men i bokhandelen treffer han Ludmilla - Leserinnen - ute i samme ærend,. Og sammen går de inn for å utforske boken - og hverandre.
Italo Calvino (1923-1985)ble omtalt som "en av de siste store trollmenn i europeisk litteratur". Han søkte stadig nye veier i sitt forfatterskap, og i det fyrverkeriet av en eksperimentroman som "Hvis en reisende en vinternatt" er, fremstår han som en sjarmerende og genial forfatter som faktisk vet ett og annet om kunsten å lese.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203205460

EAN 9788203205460

Serie AlfaOmega

Hvis en reisende en vinternatt av Calvino er - for meg - et kjærlighetsbrev fra en forfatter til leserne. Calvino utforsker og utfordrer skillet mellom leser og forfatter. Han skriver om å lese og om å skrive, om relasjonen mellom leser og forfatter og om å leve i historiene vi leser.
Store deler av boka er skrevet i andreperson. Da er det jeg som leser som er hovedpersonen! Det er en spennende synsvinkel som få andre forfattere enn Calvino får til.

Calvino tar oss med på en magisk reise hvor han både forvirrer og forløser. Han manipulerer oss mesterlig med språket.
Gjennom 10 romanåpninger i ulike sjangere (men med det samme utgangspunktet -en manns kamp mot ytre fiender) blir vi fanget i Calvinos univers. Hvis reisende en vinternatt er en leken labyrint jeg ikke ville forlate når siste side var ferdiglest.

Å lese denne romanen betyr også at du underveis reflekterer over hvem du er som leser og som menneske. Slik som denne romanen reflekterer over litteraturen.

Dette er ei bok om å lese. Hovudpersonen er lesaren, som gjeng til ein bokhandel og kjøper nettopp denne boka av Italo Calvino, og set i gang med å lese ei forholdsvis spanande krim-liknande forteljing. Men eit stykke ute i forteljinga blir det klart at her må det ha skjedd ein feil frå trykkeriet, for korkje sidetal eller handling stemmer lenger. Det viser seg at det har blanda seg inn sider frå ei bok av ein forfattar ved namn Bazakbal, og lesaren gjeng tilbake til bokhandelen for å bytte til eit feilfritt eksemplar av Bazakbal-boka, for den virka å vere meir interessant. Og slik held det fram, ein får stendig servert nye byrjingar av historier som har forholdsvis lite med einannan å gjere, og med mellomspel av lesaren og etter kvart lesarinna sin jakt på bøker og på einannan.

I det heile er det ein artig leik med lesarperspektiv, og med litterære stilartar. Men etter 10 påstarta forteljingar som ikkje kjem nokon veg så kjende eg at det var greit at boka ikkje var lengre enn den var. Eit artig poeng, og som sikkert er grunnen til at innhaldslista er gøymt bort helit bakerst, er at titlane til desse 10 påstarta forteljingane kan lesast som ei samanhengande setning.

Vi las denne i Lesesirkelen av 2014, det var ein del sprik i kor godt deltakarane likte boka. Eit fellestrekk virka å vere at dei som hadde lest boka tidlegare likte den dårlegare ved gjenlesinga. Sjølv tykte eg den var heilt grei, men som nevnt var den ikkje for kort, sjølv om 237 sider i utgangspunktet ikkje er særleg langt.

Allerede i bokhandlerens utstillingsvindu oppdaget du bokomslaget med den tittelen du søkte. Du fulgte dette visuelle sporet og banet deg vei gjennom bokhadelen, forbi den tette barrikade av Bøker Du Ikke Har Lest, som så bistert på deg fra diskene og hyllene og forsøkte å gjøre deg forlegen. Men du vet at du ikke trenger å føle deg beklemt, du vet at blant disse brer det seg ut hektar på hektar av Bøker Du Godt Kan La Være Å Lese, Bøker Som Er Skrevet For Andre Formål Enn Lesning, Bøker Man Har Lest Uten Engang Å Behøve Å Åpne Dem Siden De Tilhører Den Kategorien Bøker Som Er Lest Endog Før De Ble Skrevet. Og på den måten kommer du deg gjennom den ytre bastionen av bøker, men blir angrepet av infanteriet av Bøker Som Hvis Du Hadde Flere Enn Ett Liv Ville Du Gjerne Ha Lest Disse Også. Men Dessverre Er Nå Engang Dine Levedager Begrensede. Med en rask manøver smetter du forbi dem og havner midt inne i rekken av Bøker Du Har Til Hensikt Å Lese Men Først Burde Du Lese Noen Andre, Bøker Som Er Altfor Dyre Og Som Du Godt Kan Vente Med Å Kjøpe Til De Kommer På Salg Til Halv Pris, Bøker Som Ovenfor Når De Kommer I Billigutgave, Bøker Du Kunne Spørre En Eller Annen Om Å Få Låne, Bøker Som Alle Har Lest. Og Det Derfor Er Som Om Du Hadde Lest Dem Du Også. Etter å ha feid unna disse angrepene, er du kommet deg inn under festningstårnene hvor andre bøker holder stand:
Bøker Du For Lenge Siden Bestemte Deg For Å Lese,
Bøker Du I Årevis Har Jaktet Forgjeves På,
Bøker Som Omhandler Noe Du Holder På Med For Tiden,
Bøker Du Vil Eie For Å Ha Dem For Hånden For Alle Tilfelles Skyld,
Bøker Du Kunne Legge Til Side For Kanskje Å Lese Dem Til Sommeren,
Bøker Som Vekker Din Plutselige, Intense, Og Ikke Klart Berettigende Nysgjerrighet.

Du har altså klart å redusere det ubegrensede antall stridskrefter til en stridsenhet som såmen er stor nok, men som likevel blir underminert av de bøkene som ligger i bakhold: Bøker Du Har Lest For Så Lenge Siden At Det Kunne Vært På Tide Å Lese Dem Om Igjen og Bøker Du Alltid Har Latt Som Du Har Lest Men Som Det Nå Kunne Være På Tide Å Lese.

Allerede i det første møtets forvirrede improvisasjon leser man et samlivs mulige fremtid. I dag er den ene gjenstand for den annens lesning, begge leser i den andre sin uskrevne historie.

Dette er et dødt institutt for en død litteratur på et dødt språk.

• Hvem lederen er spiller ingen rolle. Det kunne være en falsk leder, som later som om han arbeider for revolusjonen utelukkende med det formål å tjene kontrarevolusjonen, eller som arbeider i det åpne for kontrarevolusjonen, overbevist om at han på den måten ligger veien åpen for revolusjonen.

• Og du arbeider med ham?

• I mitt tilfelle er forholdet et helt annet. Jeg er en infiltratør, en ekte revolusjonær infiltrert i de falske revolusjonærenes rekker. Men for å ikke bli avslørt, må jeg late som om jeg er en kontrarevolusjonær som er infiltrert blant de ekte revolusjonære. Og jeg er faktisk det, all den stund jeg er underordnet politiet; men ikke det ekte, for jeg er underlagt de revolusjonære som er infiltrert blant de kontrarevolusjonære infiltratører.

Romanen begynner på en jernbanestasjon. Et lokomotiv pruster, et stempelsnøft dekker kapittelinnledningen, en sky av røk skjuler en del av det første avsnittet.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Det er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

• "Usynlige byer" av Italo Calvino
  • "Klatrebaronen" av Italo Calvino