Galgedans

Panta 2020 Innbundet

Den stillferdige Theodor Ness lever i et tilsynelatende kjærlighetsløst ekteskap med sin kone Margareth, så da de får lille Jenny, er det datteren som får all Theodors kjærlighet. Jenny er ikke som andre barn. Hun er mye alene og passer ikke inn noe sted. Et vesen begynner å hviske til henne på soverommet, og inni henne vokser kulden og mørket. En sommerdag da Jenny er 12 år, tar hendelsene brått en skjebnesvanger og makaber vending. Kreftene som slippes løs denne sommerdagen forandrer livet til den lille familien og alle som bor i Viktoriahavn for alltid.

Jenny Ness er ingen vanlig jente. Jenny Ness har en kraft i seg. En mørk kraft. Den stillferdige Theodor Ness lever i et tilsynelatende kjærlighetsløst ekteskap med sin kone Margareth, så da de får lille Jenny, er det datteren som får all Theodors kjærlighet. Jenny er ikke som andre barn. Hun er mye alene og passer ikke inn noe sted. Et vesen begynner å hviske til henne på soverommet, og inni henne vokser kulden og mørket. En sommerdag da Jenny er 12 år, tar hendelsene brått en skjebnesvanger og makaber vending ... Kreftene som slippes løs denne sommerdagen forandrer livet til den lille familien og alle som bor i Viktoriahavn for alltid. Galgedans er en skummel og nervepirrende krim, der mørke og hemmeligheter forenes på genialt vis. Hver eneste side er så intens at du glemmer å puste.

"Glitrende. Eminent. Mesterlig." ESPEN MOWINCKEL PETTERSSON, VESTERÅLEN ONLINE

Forlag Panta

Genre Krim

Galgedans er en spennende og godt skrevet bok som vil gi god underholdning, og uhygge, i påskeferien. Men den anbefales ikke sarte sjeler! Den er en skikkelig god grøsser med mange flotte og humoristiske parti som mest av alt miner meg på eldre bøker av Stephen King.(Bakerst i boken står det at det vil komme to bøker til fra Viktoriahavn og jeg ser frem til ha det vil bli).
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Tor Håkon Gabriel Håvardsen "Galgedans"

"Galgedans" er første bok i en trilogi, og den ligner ikke noe jeg har lest tidligere. Her blir så mange drept, at jeg måtte en tur på loftet å hente kulerammen fra barndommen for å ha kontroll. Romanen er rå, intens, brutal og bekmørk, med mye blod og drap. Det viser seg at familien Næss er en familie med mørke og farlige hemmeligheter, noe som blir veldig skjebnesvangert for de familien møter på sin vei. Boka blir bare bedre og bedre utover, og selv om boka er rå og brutal, er den samtidig genial med poetiske personskildringer. Romanen hadde også et ellevilt og brutalt plott som jeg digga.
Liker du bestialsk krim som inneholder mye groteske ting, er dette boka for deg, men er du skvetten og har frynsete nerver bør du velge noe annet. Som sagt så ligner den ikke noe jeg har lest tidligere, forfatteren har her skapt noe nytt, og det er vanskelig å sjangerbestemme romanen. Kanskje det er en grøsser-krim?
Jeg ser alt frem til de to neste bøkene i serien. Denne bør komme på påskekrimlista di!
Boka er mottatt på PDF fil fra forlaget.
Terningen lander på en meget sterk femmer
Terningkast 5