Knokkelstøv

Vigmostad Bjørke 2021 Innbundet

En torpedo vil frigjøre seg fra volden. Men kan han bli fri fra seg selv? Tommy Rem har levd et hardt liv. Rollen som pengeinnkrever ledet til enda verre oppdrag. Da kona dør i en ulykke, vil han bryte med volden og reparere forholdet til tenåringsdatteren. Men veien ut av mørket er lang, og med datteren som innsats må Tommy ut på et siste oppdrag- en reise som krever at han også tar et oppgjør med sine egne demoner.
«Kjapp, spennende og lettlest.» Linn Marie Hammernes, Finansavisen
«Personlig beretning om en forbryters desperate ønske om å komme seg ut.» Marit Egaas, Stavanger Aftenblad
«Et intimt portrett av en mann uten fremtidsutsikter.» Dagens Næringsliv
«Dette er ein roman som skiller seg litt ut. Det er ei mørk bok, men samtidig finn ein stråler av lys innimellom, lys som vert sterkere og sterkere utover i boka, samtidig som skyggene ligger som eit ullent bakteppe.» Bokblogger
«Har du lyst å lese en velskrevet krim, med en medmenneskelig vinkling, så er dette et godt valg.» Tine Sundals blogg
«Er du ute etter en psykologisk røverroman, så er dette ei perfekt bok.» Henningbokhylle

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788241954481

EAN 9788241954481

Genre Krim

BOKOMTALE: Knokkelstøv av Anders Moe. Leseeksemplar fra Vigmostad Bjørke

Lise dør i en bilulykke, og Tommy sitter igjen med datteren Tina. Tommy er kriminell. Han forsøker nå så godt han kan å få kontroll på livet sitt og ta seg av Tina.

Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffa over denne boka - som ikke er en typisk krimbok. Forventningene mine var egentlig ganske høye ut fra det jeg har lest om den. Jeg synes historien gikk litt tregt, og hadde ønsket meg mer spenning og futt. Mulig det bare er meg, men dette var nok ikke helt en bok for meg dessverre.

Les hele omtalen her

Har lest noen stødige debutbøker allerede i år, og Knokkelstøv av Anders Moe, er en av dem.

Knokkelstøv var en bok jeg skulle lese i mai, men så langt rakk jeg ikke siden jeg leser i vanlig tempo, og noen ganger kommer andre bøker i veien. Å velge en bok å lese er omtrent umulig, når man har lyst til å lese alle bøker man kommer over. Men nå i juni fikk jeg soset meg til å lese Knokkelstøv etter å hatt den den ulest i noen måneder.

En spesiell, liten bok
Denne boka har vært litt synlig, men ikke nok, og fortjener mer oppmerksomhet enn det den har fått, spesielt hvis man vil ha lettlest krim. Boka er på bare 207 sider, men på de få sidene, rekker Moe å skape et helvete. Den er om en far som omtrent har vært fraværende i Tinas liv, som er tenåringsdatteren hans. Han store kjærlighet, Lise, og Tinas mor, dør i en ulykke, og sammen må de klare seg alene. Han har ikke vært mye til far eller sammen med familien, for han har hatt sine oppdrag. Tina vet ikke helt hva han er eller hva jobben hans går ut på, men hun vet at det er noe han ikke burde gjøre, og noe som er risikabelt. Begge to er forbanna og reagerer på sorg på forskjellig måte. Hun liker å teste ham, mens han knasker piller for å dempe angsten. Han vil ut av miljøet han har vært i de siste årene, for å være der for Tina og tenke på hennes sikkerhet. Han vil ut av alt for å skape et vanlig liv før det er for sent. Men å slutte i hans jobb, er ikke det samme som å slutte i et vanlig yrke. Må han gjøre opp for seg, eller kan han bare valse ut og gjemme seg? Kommer det alltid til å være et siste oppdrag?

Har sett mange filmer om karakterer som er i torpedomiljøet, men ikke lest så mange bøker om det. Det var kjekt til en forandring. Likte også at Moe ga Tommy noen svakheter til tross for hans truende ytre. Tommy sliter som nevnt med angst og vurderer å gå til psykolog for å endre på livet som mer ansvarsfull far, men kommer han til å gå så langt, og kommer han til å holde svakhetene hans usynlig for andre? Til tross for brutalitet og tungsinn gjennom boka, er også handlingen en god del underholdende for Tommy og også datteren, kan være morsomme på sin måte. Så det er ingen gravalvorlig bok. Torpedo er jo som kjent et feigt yrke. Personer som blir sendt for å oppsøke noen for å true og eller banke noen helseløse, så den som sender dem, slipper å gjøre det møkkajobben selv. Men samtidig er det et "yrke" som er fascinerende å lese om.

Noe amerikanskaktig handling, men klager ikke
Deler av boka føltes noe amerikansk. Spesielt tapet av den store kjærligheten og det å ofre alt for datteren. Men heldigvis var ikke dette en krim om en politimann som har en gravid kjæreste/kone som dør, og han er ute etter hevn. Det hadde i hvert fall vært typisk. Det var bare få scener og noe av stemningen som fikk meg til å tenke på denne boka mer som en amerikansk handling enn norsk. Selv om Norge ikke alltid er fredelig. Skurker er jo overalt, og Tommy er en god skurk som prøver å gjøre opp for seg og komme seg ut av det hele.

Knokkelstøv fikk meg av en eller annen grunn til å tenke på boka: Korrektur av et sorgens kapittel av Eivind Riise Hauge. Bøkene er på ingen måte like, men de hadde litt av den samme stemningen og inneholder rastløs hovedkarakter som har en god del utfordringer.

Knokkelstøv er en brutal og leken liten krimbok om forandring og det å ofre seg selv for de man er glad i.

Fra min blogg: I Bokhylla

Å lese denne boka er som å se en skikkelig mørk og trist gangster-krim-film. Torpedoen Tommy Rem vil ut av det harde miljøet etter at kona dør. Han har en datter han vil ta seg av, og som han må beskytte. I korthugde setninger får vi innblikk i hva slags liv han har levd, angeren han føler og håpløsheten over å sitte fast. Uroligheter rører seg i det kriminelle miljøet i Oslo, og Tommy har ikke noe valg. Det er fine glimt fra familielivet som får frem hva det er i livet som egentlig betyr noe. Stemningen er som sagt hard, trist og mørk, men boka har godt driv og ble lest i en fei. Dette er ikke en vanlig krim, men for en som liker film noir eller mørke psykologiske thrillere kan dette være noe. Hovedpersonen sliter med vonde minner og knasker piller, og det fikk meg til å tenke på filmen Maskinisten.

• "Kameleonjenta" av Ragna Dahl
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Sorte hull" av Filip Lundhaug
  • "Vokterne" av Svein Gudbrandsen