En grav for to

Selma Falcks første sak

kriminalroman

Gyldendal 2018 Innbundet

Anne Holt med ny krimhelt! Møt Selma Falck, stjerneadvokat og tidligere toppidrettsutøver.

Selma Falck er i dyp krise. Ektemann, barn, jobb og en gedigen villa er tapt på kort tid. Selvforskyldt må hun flytte inn i et lånt vrak av en leilighet, uten annet selskap enn en rasekatt hun ikke kan fordra.
På innflyttingsdagen blir Norges beste kvinnelige skiløper, Hege Chin Morell, avslørt av en dopingprøve. Bare to måneder før OL i Pyeongchang viser en test at hun har inntatt klostebol, et stoff som vil kunne gi henne flere års utestenging fra idretten. Selma Falck blir oppsøkt av skiløperens styrtrike far. Han mener at datteren har vært utsatt for sabotasje, og gir den blakke og arbeidsløse Selma det tilsynelatende umulige oppdraget å bevise Heges uskyld i tide til siste OL-uttak.
Kort tid etter blir en mannlig topplangrennsløper funnet død etter en ulykke under trening i Maridalen. Obduksjonen viser at han har spor av det samme forbudte stoffet i blodet. Panikken i Norges langrennsmiljø er total. I tillegg til å ha mistet sine to beste utøvere, står hele landslaget i fare for å bli utestengt fra OL.
Selma Falcks kappløp begynner. Hun snubler over kameraderi og økonomisk rot, skjulte fiendskap og lyssky forbindelser. Først da hun innser at flere liv står på spill, klarer hun å oppdage et mønster av ferske forbrytelser og eldgamle synder.

Anmelderne mener:
«Vitaminpille av en krim. (...) En grav for to viser en forfatter med stålkontroll på hvordan man staker opp en vellykket kriminalroman.»Elin Brend Bjørhei, VG
«Etter atten kriminalromaner er Holt en av våre proffe krimforfattere, og kan kunsten å få oss lesere på kroken.»Cathrine Krøger, Dagbladet
«Sedvanlig profesjonelt og kløktig utført - i en krimroman som bugner av ubehagelige overraskelser.»Per-Magne Midjo, Trønder-avisa
«Holt leverer veldreid og upretensiøs underholdning.»Tarald Aano, Stavanger Aftenblad

ISBN13 9788205517509

EAN 9788205517509