Drømmenes gud

ISBN13 9788202550813

EAN 9788202550813

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

Omtalt sted Oslo Libanon

Gard Sveen "Drømmenes gud"

1982: I et Beirut revet i filler av borgerkrig, og med israelske tanks rullende inn, møter en sykepleier og en gift ambassadør hverandre. Sammen med et knippe andre nordmenn holder de stand. I sommervarmen i 2017 blir den tidligere ambassadøren Leif Wilberg sprengt i lufta av en bilbombe. Hans kone, Hanna Svarstad, er sporløst forsvunnet. Tommy Bergmann, fra PST, skjønner at han må begynne å nøste i fortiden for å finne sannheten.

"Drømmenes Gud" er femte bok om politimannen Tommy Bergman. Dette er mitt første møte med bøkene til Gard Sveen. Etter hørt mye godt om han tidligere utgivelser så jeg frem til å lese denne romanen. Boka består av to historier. Den ene foregå tilbake i 1982, den andre i 2017. Dette er en spionthriller, der det det ikke er action hele veien som normalt. Forfatteren har likevel klart å lage et bra plott, der hvor historiene veves i hverandre, og der det er vanskelig å forutse hvordan det hele ender. Historien tar utgangspunkt i virkelige hendelser i flyktningleirene i Sabra og Shalita, og utfra disse dette har forfatteren klart å skape et troverdig plott. Jeg storkoste meg gjennom samtlige 305 sider og klare ikke legge boka fra meg før den var ferdig lest. Boka er velskrevet og realistisk, og jeg anbefaler den sterkt videre. Jeg skal i hvert fall lese mer av denne forfatteren, og angrer faktisk på at jeg ikke har gjort det tidligere, men en kan ikke rekke over alt.
Boka er et leseeksemplar, sponset av Bookies
Terningkast 5

• "Dødelig kjærlighet" av Mark Billingham