Dødens sirkel

et Ruth Galloway-mysterium

av (forfatter) og Bente Klinge (gjendikter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Politiet ber arkeologiprofessor Ruth Galloway om hjelp. Rester av et menneske er funnet ute på marsken. Ruth slår fast at beina er over to tusen år gamle. Snart gjør politiet et nytt funn. Denne gangen viser beina seg å være av en helt annen og nyere dato. Dette er den første boka om arkeologen Ruth Galloway.

Arkeologiprofessor Ruth Galloway elsker det øde nordengelske marsklandet. Men så blir restene av et menneske funnet ute på marsken, og politietterforsker Harry Nelson ber Ruth om hjelp. Ruth kan raskt slå fast at beina er over to tusen år gamle. Men snart gjør politiet et nytt funn. Denne gangen viser beina seg å være av en helt annen og nyere dato ... At Ruth bistår politiet med sin rettsmedisinske ekspertise, faller tydeligvis noen tungt for brystet. Med ett er det åpne landskapet truende. Det er ikke tvil om at flere liv er i fare. Ruth Galloway er en heltinne i ekte Bridget Jones-stil, og "Dødens sirkel" er en historie full av humor, varme, atmosfære - og spenning.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211928

EAN 9788203211928

Genre Krim

Omtalt sted England

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Leseliste.

Målet er like mange som i 2014: minst 24 bøker.

• "De savnede" av Chris Mooney
  • "Iskald beregning" av Kitty Sewell